Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

07.07.2018

Deze films inspireerden Ant-Man and the Wasp

door Vertigo

Ant-Man and the Wasp is net zoals zijn voorganger Ant-Man een heistfilm met superhelden en dus liet regisseur van beide films Peyton Reed zich wederom inspireren door het misdaadgenre. Zo baseerde hij de structuur van de film op het werk van misdaadauteur Elmore Leonard dat ook aan de grondslag lag van films als Barry Sonnenfelds Get Shorty, Quentin Tarantino’s Jackie Brown, Steven Soderberghs Out of Sight en de tv-serie Justified.

“Wat als Elmore Leonard een sciencefictionroman had geschreven en Marvel daar een verfilming van zou maken?” zei Reed. “Dat was min of meer het vertrekpunt.” Daarnaast werd er naar films als Martin Brests Midnight Run, Martin Scorsese’s After Hours en Peter Bogdavonich’ What’s Up, Doc? gekeken.

“De plot van Midnight Run heeft een heel eenvoudig doel,” zei Reed, “en dat had een grote invloed op ons. Robert De Niro speelt een premiejager die de opdracht krijgt om Charles Grodin in te rekenen. Van daaruit wordt het echter alleen maar ingewikkelder door de toevoeging van concurrerende premiejagers, de FBI en personages die elkaar links en rechts verraden. Dat leek ons een leuk model voor een Marvel-film.”

“Ook After Hours drukte zijn stempel op Ant-Man and the Wasp. Het idee van een film die zich afspeelt binnen een heel specifiek afgebakende periode, zoals een paar dagen, sprak ons aan. In het begin van de film heeft Scott Lang nog drie dagen huisarrest voor de boeg en we stelden ons de vraag wat er nog zou kunnen misgaan. Dat was onze versie van die ene gekke nacht uit After Hours.”

What’s Up, Doc? zag ik graag als kind en we hebben hem vertoond bij Marvel. De komische autoachtervolging door San Francisco en de band tussen Barbra Streisand en Ryan O’Neal lieten hun sporen na in onze film.”

Tenslotte greep Reed ook terug naar het oeuvre van Buster Keaton. “Wat de Ant-Man-films onderscheidt van andere in het Marvel Cinematic Universe zijn de komische actiescènes en daarin zijn ze schatplichtig aan Buster Keaton. Ik heb zijn Seven Chances herbekeken, die volgens mij de beste achtervolgingsscène aller tijden bevat en een van de eerste films was met een aftellende klok. Ook in Ant-Man and the Wasp is de tijd om de klus in te klaren beperkt en dat bevordert zowel het drama als de comedy.”

Bron: /Film