08.02.2022

Death on the Nile: Kenneth Branagh zorgt voor meer diepgang in tweede Agatha Christie-film (recensie)

Murder on the Orient Express en Death on the Nile zijn twee van de populairste en beste Hercule Poirot-boeken die Agatha Christie schreef. Het is dan ook geen toeval dat net die twee verhalen in de jaren zeventig met veel succes verfilmd werden. Never change a winning horse, moet Kenneth Branagh gedacht hebben. Vier jaar geleden leverde hij zijn versie van het eerste boek af en nu bereikt zijn versie van het tweede de zalen. Het is een typische Branagh geworden, met de nadruk op de tragiek die in schril contrast staat met de kluchtigheid van de verfilming uit 1978 waarin Peter Ustinov een clowneske Poirot neerzette.

De film schiet op een wat atypische manier uit de startblokken – toch voor een detectiveverhaal van Christie. De intro verklaart het een en ander over Poirots relatie met vrouwen en het geheim van zijn beroemde moustache. Een zeer interessant idee van Branagh – of van zijn scenarist Michael Green – want in de boeken komt dit aspect niet voor. Naar het einde toe wordt duidelijk waarom Branagh het verhaal op die manier begon.

De moordplot start bij een amoureus conflict in een hotel in Egypte. Jonggehuwden Linnet Ridgeway-Doyle (Gal Gadot) en Simon Doyle (Armie Hammer) worden door Jacqueline (Emma Mackey) tot in het land van de piramiden achtervolgd en gepest. Linnet heeft namelijk haar verloofde afgesnoept. Tijdens een plezierreisje aan boord van de rivierboot S.S. Karnak op de Nijl komt het tot een hoogoplopende ruzie tussen Simon en Jacqueline, waarna er iemand wordt vermoord. Poirot, die meevaart op de boot, laat zijn grijze cellen werken om de moordenaar op te sporen. Omdat het slachtoffer zeer rijk was, zijn alle Karnak-passagiers (onder meer Annette Bening, Russell Brand en het duo French & Saunders) de mogelijke dader.

Net zoals in Murder on the Orient Express vertolkt Branagh een vrij ernstige Poirot. In Death of the Nile wordt zijn persona echter nog meer uitgediept. In een scène schildert een van de verdachten hem af als een narcistisch mannetje dat zich heeft afgesloten voor de rest van de mensheid. Die psychoanalytische insteek tilt de film zeker boven het niveau van een meer routineuze adaptatie. Daar zullen toeschouwers die iets meer dan een oerklassieke whodunit verwachten ongetwijfeld blij mee zijn.

Kenneth Branagh keert terug als detective Hercule Poirot in deze tweede verfilming van de Agatha Christie-klassieker Death on the Nile. In tegenstelling tot zijn komischere voorganger is deze versie een tragedie zijn over destructieve passie, ongebreidelde hebzucht en angst voor vrouwen.

Regie Kenneth Branagh
Cast Kenneth Branagh, Gal Gadot, Armie Hammer
Speelduur 2u07