Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

14.11.2020

David Fincher veegt vloer aan met Joker

door Vertigo

David Fincher haalde onlangs uit naar de grote filmstudio’s omdat ze enkel blockbusters maken en heeft zijn standpunt kracht bijgezet door Joker te hekelen.

“Als The Dark Knight geen megasucces was geweest, had niemand gedacht dat Joker zo’n box-officehit kon worden,” zegt hij en noemt de Joker een kruising tussen Robert De Niro’s personages in Martin Scorsese’s Taxi Driver en The King of Comedy.

“Ik denk niet dat iemand het idee zou hebben gekregen om Travis Bickle met Rupert Pupkin te combineren, er een onoprecht verhaal over psychische stoornis rond te breien en er een miljard dollar aan over te houden,” vervolgt hij.

Fincher voegt eraan toe dat Joker nooit zou zijn uitgekomen in 1999, het jaar waarin Finchers Fight Club een box-officeteleurstelling werd.

“Achteraf dachten de studiobonzen dat Fight Club het einde van hun carrière betekende,” zegt Fincher. “Het blijft een mirakel dat de film in 1999 werd gemaakt.”

De regisseur vergelijkt de vijf grote studio’s – Disney, Warner Bros., Universal, Sony en Paramount – met de vijf grote maffiafamilies uit The Godfather.

“Ze willen niets maken dat hen geen miljard dollar oplevert,” zegt hij. “Uitdagende projecten met een middelgroot budget interesseren hen niet en dat zijn de films die ik maak.”

Daarom ging Fincher voor zijn nieuwe film Mank in zee met Netflix. “Streamingdiensten bieden een platform voor cinema waarin onze cultuur wordt weergegeven en waarin grote thema’s aan bod komen: hoe de zaken ervoor staan, wat mensen angstig en onzeker maakt. Zo’n films zouden vijf jaar geleden meteen doodverklaard zijn.”

Verder zegt Fincher dat ook Gone Girl geen schijn van kans zou hebben gehad als de oorspronkelijke roman van Gillian Flynn niet op de bestsellerlijst van The New York Times had gestaan.

Wat de toekomst betreft, overweegt Fincher een miniserie rond ‘cancel culture‘ ofwel het idee dat beroemdheden worden geboycot als ze iets aanstootgevends hebben gezegd of gedaan.

“De kern van het verhaal is hoe we als moderne maatschappij excuses beoordelen,” zegt Fincher. “Als je oprecht je excuses aanbiedt en niemand je gelooft, heb je dan wel je excuses aangeboden? Het is een problematisch idee, maar we leven in problematische tijden.”

Bron: EW

Lees meer over: