05.02.2018
Critici maken gehakt van plotse Netflix-release The Cloverfield Paradox
Neftlix verraste vriend en vijand door The Cloverfield Paradox meteen na de Superbowl-teaser beschikbaar te stellen. Critici zijn echter niet onder de indruk van die zet. Volgens velen lijkt het erop dat Paramount de film met plezier aan Netflix verkocht om een teleurstellende bioscooprelease te vermijden.
If #TheCloverfieldParadox were released in theaters, it would not have been screened for critics. No question. There is a reason the film was dumped.
— Erik Childress (@EriktheMovieman) February 5, 2018
Ah, so THAT'S why The Cloverfield Paradox is on Netflix. It's simply not very good. Full review tomorrow.
— Germain Lussier (@GermainLussier) February 5, 2018
The Cloverfield Paradox is one of those “eh, you can wait and catch it on Netflix” movies. So, y’know… fitting.
— Rebecca Pahle (@RebeccaPahle) February 5, 2018
Chris Evangelista van onder meer Slash Film geeft aan dat hij aanvankelijk enthousiast was, maar dat de film een “grote mislukking” blijkt te zijn. De cast en de soundtrack zijn volgens hem de enige lichtpuntjes.
TFW you get really excited about the new CLOVERFIELD only to have it turn out to be a major misfire pic.twitter.com/x1ZR3JUQWd
— Chris Evangelista (@cevangelista413) February 5, 2018
Positives: that cast! And the soundtrack.
Negatives: Eh, pretty much everything else.— Chris Evangelista (@cevangelista413) February 5, 2018
David Ehrlich van IndieWire vindt dat The Cloverfield Paradox aanvoelt als een video on demand-film. Niet alleen omdat hij op Neflix uitkomt, maar vooral vanwege de povere kwaliteit: “De film is niet alleen vreselijk, maar sleurt ook nog eens een interessante franchise mee in zijn val.”
https://twitter.com/davidehrlich/status/960377013658890240
Ook E. Oliver Whitney van Screencrush is niet mals voor de film: “Het is een luie opeenstapeling van genreclichés waarbij de acteerprestatie van Gugu Mbatha-Raw en de intrigerende premisse verspild worden. Het is gênant dat de eerste twee Cloverfield-films hun titel hiermee moeten delen. De eerste 45 minuten voelen nog aan als een middelmatige aflevering van The Twilight Zone, maar daarna ontaardt het gewoon in een spiraal van weird shit en expositie.”
https://twitter.com/CinemaBite/status/960387199303897088
Forbes sluit zich daarbij aan: “Ondanks alles staan de acteurs goed te spelen. Mbatha-Raw bewijst dat ze de volgende Sigourney Weaver zou kunnen zijn, maar dan moet ze wel in een Alien-ripoff meedoen die niet teleurstelt.”
Volgens The Guardian zijn de productieperikelen duidelijk zichtbaar in de afgewerkte film: “Je voelt dat dit een problematische productie was. Er zijn onverklaarbare plotelementen, onduidelijke personages en vreemde montagekeuzes. Daardoor heb je de hele tijd het gevoel dat je iets gemist hebt.”
Ook The Hollywood Reporter is scherp: “Een ramp van een scifi-flick die het vervolg moet inluiden van een franchise die tien jaar geleden al had moeten eindigen. Een bioscooprelease zou desastreus zijn geweest. Met een beetje geluk is iedereen de film na zijn Superbowl-kater weer snel vergeten.”
Collider vond de film dan weer kortweg saai: “Hij is niet echt eng, interessant of diepzinnig. De acteurs zijn wel bewonderenswaardig, maar de film komt niet in de buurt van zijn voorgangers. Hij is zelfs niet zo goed als de slechtste afleveringen van Black Mirror.”