01.03.2023

Creed III: Michael B. Jordan doet Jonathan Majors schitteren in geïnspireerde threequel (recensie)

In Creed III heeft Adonis Creed (Michael B. Jordan die met deze sequel ook zijn regiedebuut maakt) de handdoek in de ring gegooid en begeleidt hij topboksers. Onverwachts komt Dame (Jonathan Majors die de show steelt), een jeugdvriend en ooit een beloftevol bokser, aankloppen. De man heeft 18 jaar in de cel gezeten en wil een tweede gooi doen naar een bokserscarrière. Uit schuldgevoelens geeft Adonis hem een kans, maar Dame wil meer… veel meer.

Sylvester Stallone, de geestelijke vader van de Rocky-franchise, was in de voorgaande acht delen voor en soms achter de camera aanwezig, ditmaal is zijn rol beperkt tot die van producer. Af en toe duikt zijn personage nog op in een foto van een legendarische boksmatch, maar echt gemist wordt Sly niet, want het mag gezegd worden: deze threequel is best geïnspireerd.

Ryan Coogler, de regisseur van Creed en Black Panther, bedacht een fris verhaal rond de Afro-American Dream. Creed heeft het immers gemaakt, met alles erop en eraan, terwijl Dame een nobody is die zijn kans op de bokstroon heeft gemist. En toch hebben beide mannen dezelfde start gekend op de laagste sport van de ladder. Coogler was daarnaast zo slim om de film te injecteren met het omgekeerde van het originele Rocky-concept: de underdog gaat het gevecht aan met de gevestigde waarde, maar deze keer supporteren we voor de tweede in plaats van de eerste.

Creed III blijft echter een echte Rocky-film: een onvervalst boksmelodrama, dus. Sporadisch worden de sentimentele soapmomenten breed over het doek uitgesmeerd en het laatste half uur verschilt weinig van de finales van de meeste andere Rocky-afleveringen, waarbij de tot tranen toe bewogen toeschouwer het gevoel moet krijgen dat winnen en kracht de grootste deugden van de VS zijn.

In Creed III, de negende aflevering in de Rocky-reeks, geeft Adonis Creed (Michael B. Jordan) zijn jeugdvriend Dame een nieuwe kans in de boksring, maar daar heeft hij snel spijt van. Meer in de richting van The Champ en de eerste Rocky dan van Raging Bull.

Regie Michael B. Jordan
Cast Michael B. Jordan, Jonathan Majors,
Speelduur 1u56