27.06.2020
Componist vergelijkt Joel Coens Macbeth-verfilming met Duits expressionisme
Carter Burwell verzorgde reeds de muziek voor tal van Coen-films, waaronder Fargo en The Big Lebowski, en gaat opnieuw in zee met Joel Coen voor zijn Shakespeare-verfilming The Tragedy of Macbeth.
“Minstens de helft van de film is ingeblikt en Joel heeft mij de voorbije week een stukje laten zien,” zegt Burwell. “Ik heb ook het script gelezen en hoewel het verhaal trouw blijft aan het toneelstuk, is het anders.”
“Net zoals met Joel en Ethan Coens boekverfilmingen als No Country for Old Men, is het interessant om te zien hoeveel er verandert,” vervolgt hij. “Het is een prachtige bewerking met een zekere visuele kracht en het verhaal is constant in beweging.”
The Tragedy of Macbeth werd volledig in een studio gefilmd om een afstand te creëren met de realiteit. “Je zit niet naar Schotland te kijken,” zegt Burwell. “Het is een heel psychologische wereld en Joel vergelijkt het met een Duitse expressionistische film.”
Voor No Country for Old Men wilden de Coens dan weer zodanig trouw blijven aan de werkelijkheid dat Burwell, met uitzondering van de begin- en eindgeneriek, geen muziekinstrumenten mocht gebruiken.
“Hoewel je weet dat je naar een film zit te kijken, verbreekt het horen van eeen herkenbaar instrument de illusie van de realiteit,” zegt Burwell.
“De muziek tijdens de eindgeneriek zou normaal te horen zijn in het begin van de film, wanneer je bloed op de grond ziet liggen,” voegt hij eraan toe. “Verder bevat de film wel degelijk muziek, maar ze gaat altijd gepaard met wind- en autogeluiden.”
Bron: IndieWire