16.08.2023

Cobweb: Rooftocht uit horrorklassiekers leidt toch tot iets fris (recensie)

‘Steel van de beste’ is vaak het advies dat oudere filmmakers aan hun jonge collega’s geven. Ze vergeten er dan wel bij te vertellen dat wat je steelt een heel eigen vorm moet krijgen. De debuterende regisseur Samuel Bodin slaagt er met Cobweb, een horrorproductie van Seth Rogen en Evan Goldberg, in ieder geval in om zijn rooftocht min of meer tot een homogeen geheel te kneden. De film bevat minstens één – tegelijk gedurfde en geestig-macabere – scène die in toekomstige genregenoten geciteerd zal worden.

Cobweb schiet uit de startblokken met een The Black Phone-sfeertje. De achtjarige Peter (Woody Norman) heeft last van nachtmerries en hoort stemmen die hem aanspreken. Dat verontrust zijn ouders (Lizzy Kaplan en Anthony Starr). Een lerares van Peter krijgt lucht van de angsten van de jongen, gaat op onderzoek uit en merkt dat de ouders zich wel heel vreemd gedragen.

Er zijn al zoveel horrorfilms gemaakt dat originaliteit niet bepaald vanzelfsprekend is. In Cobweb worden ideeën uit klassiekers echter samengebracht om er iets fris uit te destilleren. Niet dat dit honderd procent lukt, want uiteindelijk blijf je toch wat op je honger zitten. Ook al omdat het overduidelijk is waar al de ideeën vandaan komen: onder meer uit The Exorcist, The People Under the Stairs, Ringu, The Shining en Jane Eyre.

Wat Cobweb boven de meeste horrorfilms van het moment optilt is de gestileerde fotografie van Philip Lozano, de geïnspireerde regie van Bodin, de geut zwarte humor en de geestige vertolkingen van Kaplan en Starr. Vooral die laatste is hilarisch als compleet geschifte ‘strenge’ vader.

In deze horrorfilm van debutant Samuel Bodin heeft de achtjarige zoon van vreemde ouders last van nachtmerries en stemmen in zijn hoofd. Voor fans van Wes Craven-films zoals The People Under the Stairs en Scream.

Regie Samuel Bodin
Cast Lizzy Kaplan, Anthony Starr, Woody Norman
Speelduur 1u28