11.10.2021
Chloé Zhao onthult hoe ze voor Eternals met de Marvel-huisstijl brak
Met Eternals ging Chloé Zhao in tegen de Marvel-huisstijl door zo weinig mogelijk gebruik te maken van green screens en het grootste deel van de film op locatie te draaien. Nu heeft Zhao verteld dat ze ook net als voor haar vorige langspelers The Rider en Nomadland lange shots draaide, langer dan gebruikelijk is in het MCU.
“Wat me aantrok in de film en de reden waarom Marvel me volgens mij heeft aangeworven, is dat hij visueel meeslepend genoeg moest zijn om het publiek te doen geloven dat de Eternals superhelden zijn die al 7000 jaar op aarde wonen,” zegt Zhao.
De regisseuse voegt eraan toe dat ze op een ‘antropologische manier’ te werk ging en de Eternals op een realistische en natuurlijke manier wilde weergeven, onder meer door met langere shots te werken.
“Het publiek moest de ruimte en de tijd krijgen om de beelden te verkennen en zo tot een conclusie te komen over de relatie tussen de personages en de plek waar ze zich bevinden,” zegt ze.
Zhao rekte elk shot zo lang mogelijk, zowel tijdens actiescènes als op rustigere momenten. “Wanneer je over oneindig veel middelen beschikt, is het belangrijk om jezelf beperkingen op te leggen,” zegt ze. “We hebben dus een stijl bepaald en strikt gehanteerd. De film moest realistisch maar fantasierijk aanvoelen.”
Verder onthult Zhao door welke films ze zich liet inspireren. “We hebben Terrence Malick-films bekeken, voornamelijk The Tree of Life en The New World,” zegt ze. “Daarnaast hebben we ook The Revenant, Interstellar, Blade Runner 2049, Samsara en 2001: A Space Odyssey heel vaak bekeken.”
Bekijk een featurette over de making-off van Eternals hieronder: