Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

01.06.2017

Chloë Moretz gechoqueerd door bodyshaming-marketing van haar Sneeuwwitje-film

door Vertigo

Op het voorbije Filmfestival van Cannes gaf actrice en jurylid Jessica Chastain een pakkende speech over de zorgwekkende voorstelling van vrouwen in films. Dat haar woorden nodig waren, werd meteen bewezen door een reclamecampagne op datzelfde festival.

Op sociale media werden duchtig foto’s gedeeld van een billboard voor de animatiefilm Red Shoes and the 7 Dwarfs – een parodie op Sneeuwwitje met onder meer Chloë Grace Moretz. Op het reclamepaneel is een magere jonge vrouw te zien die rode schoenen met hoge hakken draagt. Daarnaast staat een dikkere versie van de dame – op blote voeten en met de rode schoenen in de hand – vergezeld door de leuze ‘Wat als Sneeuwwitje niet langer knap was en de zeven dwergen niet zo kort?’.

Veel mensen reageerden verontwaardigd omdat de advertentie suggereert dat een molligere versie van Sneeuwwitje de facto lelijk zou zijn. Model en moeder van twee Tess Holiday tweette zelfs een foto van het billboard naar Moretz vergezeld door de niet mis te verstane boodschap: ‘Hoe kon dit goedgekeurd worden door een volledig marketingteam? Waarom is het oké om kinderen te vertellen dat ze dik en lelijk zijn?’ Verschillende ouders lieten op Facebook meteen weten dat ze de film niet aan hun kinderen zullen tonen.

Moretz reageerde op de controverse via Twitter: ‘Ik ben kwaad, net zoals iedereen. Dit was niet goedgekeurd door mij en mijn team. Ik wil me verontschuldigen aan wie zich beledigd voelt. Maar ik wil ook beklemtonen dat ik m’n stem geleend heb aan een mooi verhaal. Ik hoop dat jullie dat in z’n geheel kunnen zien. Meer zelfs, de film heeft vooral als doel om jonge vrouwen krachtiger te maken.’

https://twitter.com/ChloeGMoretz/status/869977353153392640

 

Red Shoes and the 7 Dwarfs is een film van het Zuid-Koreaanse Locus Creative Studios. Zij reageerden nog niet op de hetze, maar op hun website is wel te lezen dat de film net wil leren dat je jezelf moet aanvaarden zoals je bent. Het lijkt dus vooral een geval van slechte marketing te zijn. De film zou normaal in 2018 moeten uitkomen, al is er nog geen exacte releasedatum.

Bron: Huffington Post

Lees meer over: