06.03.2024
Chantal Akerman centraal op Cinematek-programma tijdens Bozar-tentoonstelling
Van maart tot juli brengen CINEMATEK en Bozar hulde aan de Belgische filmmaakster en kunstenares Chantal Akerman. In Bozar loopt de grote tentoonstelling Chantal Akerman : Travelling, die installaties, films en archieven samenbrengt. CINEMATEK brengt een volledige retrospectieve, waarbij veel van haar medewerkers te gast zullen zijn, aangevuld met een selectie films die voor haar belangrijk waren. Zo bundelen de twee instellingen hun krachten om Akermans leven en werk in hun geheel te vieren.
Al enkele decennia staat Chantal Akerman in het middelpunt van de belangstelling: bestudeerd, gerefereerd en geprezen door alle generaties filmmakers en cinefielen. Het rijke en veelzijdige werk van de Brusselse cineaste blijft de gemoederen bezighouden. Haar naam is op ieders lippen en haar herinnering wordt voortdurend levendig gehouden: van het gerenommeerde Britse tijdschrift Sight&Sound dat in 2022 Jeanne Dielman, 23 quai du commerce, 1080 Bruxelles uitriep tot “de beste film aller tijden”, tot de recente inhuldiging door de Stad Brussel in september 2023 van een muurschildering gewijd aan Jeanne Dielman en een straatnaam, de Chantal Akermandreef. Ook via de jaarlijkse restauraties van haar films die sinds 2013 zijn gestart door de filmmaker in samenwerking met het Koninklijke Belgische Filmarchief, is de Belgische cineaste meer dan ooit actueel.
De retrospectieve begint op vrijdag 15 maart om 19:00 uur bij CINEMATEK met onmisbare kortfilms uit het werk van Chantal Akerman, waaronder vier ongeziene films die ze in 8mm heeft geschoten tijdens de zomer van 1967 voor haar toelatingsexamen aan het INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle), gevolgd door Saute ma Ville en L’Enfant aimée of Je joue à être une femme mariée, een onafgemaakte en zelden vertoonde film waar de filmmaker niet tevreden over was. Deze vertoning wordt bijgewoond door Sylviane Akerman (zus van de cineaste en voorzitter van de Chantal Akerman Foundation), Tomas Leyers (conservator van CINEMATEK) en Delphine Houba (Schepen van Cultuur, Toerisme, Grote Evenementen en Gemeentelijk Materiaal).
Deze vertoning markeert het begin van 5 maanden vertoningen van het uitzonderlijke werk van Chantal Akerman. Naast deze integrale retrospectieve biedt CINEMATEK ook een carte blanche aan, samengesteld met de hulp van enkele van haar naasten en collega’s, waaronder Marilyn Watelet. Deze carte blanche werpt nieuw licht op de invloeden van Akerman door films aan te bieden die indruk op haar hebben gemaakt, zoals Gertrud van Dreyer, Pierrot le fouvan Godard die haar verlangen om films te maken heeft aangewakkerd, of Mouchette van Bresson, waarnaar ze verwijst wanneer ze spreekt over haar personage in Je, tu, il, elle. Andere evenementen zullen deze retrospectieve aanvullen, zoals de aanwezigheid van talrijke gasten: Laura Mulvey (filmtheoreticus), Boris Lehman (filmmaker), Patricia Canino (editor van Jeanne Dielman), Caroline Champetier (cinematograaf), Anouk De Clercq (kunstenaar) en Sharon Lokhart (fotograaf en filmmaker). Zij zullen deelnemen aan gesprekken, presentaties en conferenties over het werk van Akerman.
Gedurende de hele duur van de retrospectieve organiseert Bozar een tentoonstelling die het buitengewone traject van Akerman als multidisciplinair kunstenaar belicht. De tentoonstelling toont unieke en ongepubliceerde foto’s en documenten uit de archieven van haar productiehuis Paradise Films, die nu worden bewaard in de Chantal Akerman Foundation. Door de verschillende fasen van haar carrière te volgen, nodigt Bozar uit om de jaren en locaties die Chantal Akerman heeft doorkruist en gefilmd opnieuw te ontdekken, terwijl het ook verschillende media zoals film, televisie, tekst en installatiekunst omarmt.