Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

13.05.2018

Cannes 2018: Christopher Nolan vertelt over Kubrick en Batman

door Vertigo

Christopher Nolan trok dit jaar voor het eerst naar het filmfestival van Cannes om er een 70mm-versie van Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey voor te stellen. De Dunkirk-regisseur werd er ook duchtig uitgehoord over allerlei onderwerpen.

Nolan sprak onder andere over Kubrick en wat hij van hem geleerd heeft. “Volgens mij was het hij die zei dat de beste manier om een film te maken een film maken is. Ik ben niet naar de filmschool geweest en maakte altijd mijn eigen films. Als je dat met vrienden doet en met een heel klein budget moet je alle functies zelf kunnen uitoefenen. Toen ik later grotere films mocht draaien wist ik genoeg af van elke functie om iedereen op de zenuwen te werken.”

Hij liet zich ook ontvallen dat hij niet houdt van second units. “Als ik een film regisseer wil ik alle shots van die film regisseren,” zei hij. Dat doet hij niet door op de set in een monitor te kijken, maar door naast de camera te gaan staan. “Ik wil zien waar alles zich bevindt in een driedimensionale ruimte.”

Een groot deel van het gesprek draaide rond Nolans Batman-trilogie. De regisseur lichtte onder andere toe wat hij zag in het personage. “Bruce Wayne heeft geen superkrachten behalve zijn fortuin,” zei hij. “Hij is eigenlijk een gewone man die veel push-ups doet. Dat maakt hem heel herkenbaar en menselijk. De Batman-verhalen zijn dikwijls heel theatraal en uitvergroot, maar de personages zijn gewone mensen en de centrale figuur is fascinerend in zijn eenvoud.”

Nolans naam wordt al langer vernoemd als kandidaat-regisseur van een James Bond-film. Hij is duidelijk ook een fan. “Sommige elementen van de trilogie hebben we zonder verpinken gestolen uit de James Bond-films,” zei de regisseur. “Lucius Fox, Gothams bedenker van ingenieuze gadgets, lijkt heel hard op Q. Ik denk dat Inception echter nog schatplichtiger is aan Bond.”

Nolan weidde ook uit over Batmans verschillende tegenstanders en hoe ze het genre van hun films bepaalden. Batman Begins vertelde het scheppingsverhaal van de superheld en zou oorspronkelijk op zich staan. “Vandaar dat de slechterik van dienst Ra’s al Ghul was, een mentor die een vijand wordt.”

The Dark Knight beschouwde Nolan dan weer als een misdaaddrama à la Michael Manns Heat. “De Joker was dus de ideale tegenstander: een terrorist en losgeslagen vertegenwoordiger van chaos.” Tenslotte wou Nolan van The Dark Knight Rises een historisch epos en een oorlogsfilm maken met Tom Hardy’s Bane als een militaristische schurk.

Bron: IndieWire