09.12.2015

By the Sea

Angelina Jolie is een dame die op vele vlakken respect afdwingt. Als regisseuse heeft ze echter nog steeds niet kunnen overtuigen. Toch staat één ding buiten kijf: ze gaat moeilijke onderwerpen niet bepaald uit de weg. Haar regiedebuut In the Land of Blood and Honey reet de littekens van de Bosnische Burgeroorlog opnieuw open. Opvolger Unbroken was gebaseerd op feiten zo uitdagend dat het project decennialang in de steigers stond. En met haar derde langspeler brengt ze hulde aan het soort brutale liefdesdrama’s dat John Cassavetes en andere indiegrootheden in de seventies maakten.

Het kan dan ook geen toeval zijn dat By the Sea zich in dat tijdvak afspeelt. Jolie en echtgenoot Brad Pitt gaan gehuld in tot de verbeelding sprekende vintage outfits en spelen een koppel dat duidelijk getormenteerd wordt door het verleden. Ze arriveren in een Frans kustdorpje, nemen hun intrek in een hotelkamer en verliezen zich in drank, pillen en geruzie.

Dat lijkt heftig en dat is het ook. Tot op zekere hoogte. Jolie’s script en regie gaan immers nooit helemaal tot op het bot. De hoofdacteurs en hun omgeving zien er betoverend uit, wat een schril contrast vormt met wat hun protagonisten mekaar allemaal aandoen. Maar na een tijdje beginnen de discussies en huilpartijen als holle herhalingsoefeningen aan te voelen. Bovendien helpt het niet dat nevenacteurs Niels Arestrup, Mélanie Laurent en Melvil Poupaud het Hollywoodechtpaar steevast van het scherm spelen.

Halverwege komt Jolie nog met een enigszins intrigerende plot point op de proppen: ze laat haar personage een gat in de muur ontdekken waardoor ze de gebeurtenissen in de aangrenzende kamer kan aanschouwen. Wat in de handen van een écht getalenteerde filmmaker tot voyeuristische hoogstandjes had kunnen leiden, resulteert hier echter tot een aaneenschakeling van suffe gluurmomenten.

Niks is echter zo suf als de onthulling van het trauma dat het koppel zo hardnekkig plaagt. Misschien had Angie tegen dan zichzelf al murw geslagen?

De derde film die Angelina Jolie regisseert is een wondermooi maar bikkelhard relatiedrama, waarin zij en echtgenoot Brad Pitt een koppel spelen dat in een Frans kuststadje immense issues probeert te verwerken. Een ode aan de auteurscinema uit de jaren zeventig.

Regie Angelina Jolie
Cast Angelina Jolie, Brad Pitt
Speelduur 2u02