06.12.2022

Broker: Opnieuw een onconventionele familiehistorie van Hirokazu Kore-eda, maar zachter en grappiger (recensie)

De Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda blijft met de regelmaat van de klok zijn favoriete thema uitspitten: kinderen die aan hun lot worden overgelaten en hun relaties met ouders of pleegouders. Denk maar aan Nobody Knows, Like Father, Like Son en Shoplifters. Zijn nieuwste film ligt helemaal in het verlengde van die reeks. Meer nog; Broker voelt aan als een companion piecevan Gouden Palm Shoplifters.

Het concept van Broker groeide toen Kore-eda research deed rond adoptie in Japan voor zijn film Like Father, Like Son. Hij kreeg ook het idee om iets te maken rond een vondelingenlade, een plaats waar moeders die anoniem kiezen voor adoptie hun kind kunnen achterlaten. Bleek dat het fenomeen meer bekend was in Zuid-Korea dan in Japan. Wat onder meer verklaart waarom Kore-eda zijn film bij zijn buren ging draaien.

De Zuid-Koreaanse superster Song Kang-ho (The Host, Snowpiercer, Parasite) vertolkt Ha, de eigenaar van een wassalon die als bijverdienste baby’s steelt uit zo’n baby box om ze illegaal te verkopen aan ouders die niet in aanmerking komen om een kind te adopteren. Hij komt in contact met Moon, een van die moeders die haar kind achterliet. Het meisje wil haar baby zeker afstaan, maar ze wil er ook zeker van zijn dat het kind de beste pleegouders krijgt. Al snel komen ze tot een deal.

Net zoals in Shoplifters is de sympathie voor de doorbrave criminelen en outcasts ontzettend voelbaar en groeien er hechte familiebanden tussen mensen die geen bloedverwanten zijn. Broker is echter ietsje zachter, sentimenteler en grappiger dan Shoplifters.

Kore-eda vertelt, zoals we dat van hem gewoon zijn, tegen een gezapig tempo en laat andere genres die passeren – noir, komedie en roadmovie – nooit de bovenhand krijgen op zijn onconventioneel familieportret. Zeer degelijk, maar toch een beetje déjà vu.

De Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda exploreert opnieuw zijn favoriete thema in deze tragikomedie/roadmovie rond een zachtaardige kerel die op zoek gaat naar adoptiefouders voor een kind dat in een vondelingenschuif werd geplaatst. Companion piece van zijn Gouden Palm Shoplifters

Regie Hirokazu Kore-eda
Cast Song Kang-ho, Gang Dong-won, Bae Doona
Speelduur 2u09