Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

19.01.2016

Broer

door Ruben Nollet

Geoffrey Enthoven, Pierre De Clercq en Marino Vanhoof, respectievelijk de regisseur, scenarist en producent van Broer, maken zich sterk dat hun film aan eenvoudige etiketten ontsnapt. “Is het een komedie?”, vragen ze zich af in de informatie die ze aan de pers uitdelen. “Niet echt. Een grimmig blijspel als synoniem voor een zwarte komedie? Al iets meer. Een familiedrama, half reëel, half virtueel? Zeker. Een film noir met de onvermijdelijke femme fatale? Ook. Of toch een roadmovie? Een complotfilm? Een wraakfilm? Allemaal correct. En dan vergeten we waarschijnlijk nog een paar genres.”

Om maar te zeggen dat Broer koppig zijn eigen weg kronkelt. Daar heeft hij in elk geval de plot voor. Centraal staat Mark (Koen De Bouw), een man die zijn leven heeft laten vergallen door bittere gevoelens tegenover zijn broer Michel (Koen De Graeve). Die is er ooit vandoor gegaan met Marks vrouw, en dat kan deze niet verkroppen. Wat het allemaal nog erger maakt: Mark kan Michel niet eens meer confronteren, want die is jaren geleden omgekomen in een ongeval.

broer

Tot de dag dat er een advocaat aanklopt bij Marks failliete hotel-restaurant. Hij beweert de belangen te behartigen van een rijke Ierse vrouw (Indiana Jones and the Last Crusade-blondine Alison Doody) met wie Michel 20 jaar terug tijdens een cruise een stomende affaire had. Nu haar echtgenoot overleden is, wil ze die passie opnieuw voelen en nodigt Michel uit om naar Ierland te reizen. Op aandringen van zijn licht criminele buurman Ronnie (Titus De Voogdt) besluit Mark te doen alsof hij Michel is, als een manier om de rekening met zijn dode broer te vereffenen.

De filmmakers hebben volledig gelijk dat je een film niet per se tot een enkel genre moet beperken. Maar niet alle mixen zijn daarom een goed idee. Om het in muziektermen uit te drukken: in plaats van in dezelfde stem te zingen en met verschillende intonaties een waaier aan reacties en emoties los te weken, switcht Broer bijna lukraak van brom- naar kopstem en van parlando naar gejodel.

Soms klinkt een scène fraai en harmonieus, en er passeren oprecht ontroerende momenten. Mark die discussies voert met de geest van Michel en de gesprekken van Mark en Ronnie aan het meer: dan grijpt Broer je vast. Maar even vaak frons je de wenkbrauwen, in de war gebracht door de zoveelste tonale haarspeldbocht.

>>KLAP

Broederdrama, thriller en slapstickkomedie: Hasta la vista-regisseur Geoffrey Enthoven vermengt het allemaal in deze grotendeels in Ierland gesitueerde prent. Koen De Bouw, Koen De Graeve en Titus De Voogdt voeren de internationale cast aan in dit bij momenten Kuifje-achtig avontuur.

Regie Geoffrey Enthoven
Cast Koen De Bouw, Titus De Voogdt, Koen De Graeve
Speelduur 1u55
Vanaf 20 januari in de bioscoop

 

@RubenNollet