14.04.2020
Brengen films meer op als ze langer in de bioscoop lopen?
Volgens een studie in opdracht van de Amerikaanse bioscoopuitbatersvereniging NATO brengen films meer geld op als er meer tijd zit tussen de bioscoop- en video-on-demand-release.
Als een film honderd dagen in de zalen loopt en pas na honderdenacht dagen op VOD verschijnt, zou hij 1,75 miljoen dollar meer opbrengen dan als hij al na achtennegentig dagen op VOD zou staan. De box-office zou verantwoordelijk zijn voor zevenenzestig procent van de extra opbrengst.
NATO vindt het onrustwekkend dat de wachttijd tussen bioscoop- en video-on-demand-release in de laatste jaren gedaald is. “In 2012 liep een film gemiddeld honderdentwee dagen in de bioscoop en verscheen hij na honderdentwaalf dagen op VOD,” zegt de organisatie. “In 2017 liep een film gemiddeld vierennegentig dagen in de bioscoop en verscheen hij na vijfentachtig dagen op VOD.”
Verder wijst NATO erop dat ook de studio’s het belang van een bioscooprelease inzien, zelfs tijdens de coronacrisis. Slechts vier titels (Trolls World Tour, Artemis Fowl, The Lovebirds en My Spy) worden door de pandemie rechtstreeks in de huiskamer uitgebracht, de rest werd uitgesteld.
Bron: The Playlist