08.11.2022

Black Panther: Wakanda Forever: Beter dan het origineel, maar… (recensie)

Scenarist-regisseur Ryan Coogler zat na de dood van Black Panther-acteur Chadwick Boseman met een zwaar probleem. Hoe kon hij in de sequel die leegte vullen zonder de rol veel te snel te recasten? Hij vond de oplossing in een bij momenten spectaculaire overgangsfilm die vooral de vrouwen van Wakanda op de voorgrond brengt.

Verwacht echter geen echte volbloed voltreffer. Black Panther: Wakanda Forever blijft namelijk een overserieuze bedoening waarin Engels met een vreselijk Afrikaans accent wordt gebrabbeld en duurt zoals veel Marvel-films veel te lang. Gelukkig is de film minder saai dan zijn voorganger door het feit dat het verhaal zich meer toespitst op de intriges en de actie en minder op de karikaturale personages en de melodramatische interne conflicten van het koninkrijk – Shakespeare it ain’t.

Coogler begint de film met de meest logische aanhef: koning T’Challa sterft aan een mysterieuze ziekte, waardoor zijn moeder Ramonda (Angela Bassett) het voor het zeggen krijgt. De koningin krijgt plots haar handen vol wanneer ook op een andere plaats in de wereld het krachtige Vibranium wordt gevonden en een tot dan toe onbekend Atlantis-achtig Maya-volk Wakanda in een slecht daglicht plaatst. Dat dwingt Shuri (Letitia Wright), de zus van T’Challa, om de uitvinder van een machine die Vibranium kan detecteren op te sporen.

Black Panther: Wakanda Forever is zowel het bewijs dat je geen grote sterren meer nodig hebt in een grote Marvel-film als een uitgebreid eerbetoon aan de overleden Chadwick Boseman. De acteur verdient dat, maar Marvel en Coogler melken het uit met een schijnbaar oeverloze reeks melodramatische scènes. Zelfs Vin Diesel ging niet zo ver toen zijn Fast & Furious-collega Paul Walker plots overleed.

De hardcore fans zullen waarschijnlijk smullen, maar de vaak slordige CGI, de overdosis personages, de irritante overacting en de vermoeiende speelduur zullen de overige toeschouwers toch wat hinderen om tot het ultieme doel van dit soort cinema te komen: entertainment.

Ryan Coogler maakt van zijn Black Panther-sequel een sciencefictionepos met oorlogsfilmingrediënten, waarin de vrouwen van Wakanda het opnemen tegen een Atlantis-achtig leger. Voor de fans van Iron Man, Power Rangers en Aquaman.

Regie Ryan Coogler

Cast Letitia Wright, Angela Bassett, Lupita Nyong’o

Speelduur 2u41