19.10.2022

Black Adam: Zelfs Dwayne Johnson kan deze saaie DC-superheldenfilm niet redden (recensie)

Dwayne Johnson zal zich deze keer echt moeten bewijzen als kassamagneet, want zonder zijn sterstatus scoort Black Adam niet al te hoog. De film is immers in hetzelfde bedje ziek als de meeste superheldenfilms: een saai hoofdpersonage, een overdosis slappe CGI, slaapverwekkende gevechten en irritante ‘levenslessen’.

In de comics was Black Adam aanvankelijk de vijand van Captain Marvel (die van DC Comics, niet die van Marvel), maar later werd hij meer een antiheld. In de filmversie van Jaume Collet-Serra is hij echter een Schwarzenegger-achtige held die dat nog niet echt beseft. Black Adam doet zijn intrede wanneer hij in de mythische stad Kahndaq – een mix van Kandahar en Cairo – verlost wordt door een verzetsstrijdster. Hij zat immers 5000 jaar gevangen nadat hij zich had verzet tegen de dictatuur van de farao.

Omdat Black Adam onkwetsbaar is, vinden de rebellen het handig om hem in te schakelen in hun strijd tegen de huidige dictatuur van de criminele bende Intergang. Om zijn destructieve aard wat in te perken krijgt Adam assistentie van de Justice Society of America, die bestaat uit Hawkman, Atom, Cyclone en Doctor Fate.

Johnson heeft zeker komisch talent, maar in Black Adam beperkt zich dat tot wat droog gemompel met een uitgestreken gezicht. Niet dat hij er veel aan kan doen, want zijn personage is nu eenmaal saai. Black Adam is onsterfelijk en kan zowat alles wat Superman kan, maar voor de rest is hij een lege huls die een beperkt acteur als Johnson onmogelijk kan opvullen. Misschien was dat de reden waarom men ter ondersteuning de Justice League-achtige club Justice Society of America liet aanrukken, bevolkt met slappe DC-dubbelgangers van Marvel-helden zoals Falcon, Ant-Man, Storm en Doctor Strange.

Het grootste probleem van Black Adam is echter de schijnbaar beperkte doelgroep. CGI-knokpartijen waarbij talloze gebouwen sneuvelen en voertuigen worden opgeblazen: dat zijn dingen waar vooral het tienjarige zoontje van de buurman en fans van Rambo– en andere Commando-films uit de jaren tachtig heel enthousiast van worden. Voor de rest van het publiek zullen deze 120 minuten echter eindeloos aanvoelen. Helemaal onhoudbaar wordt het wanneer Pierce Brosnan in een compleet ridicuul kostuum ‘wijsheden’ mag uitkramen.

Je voelt overigens dat Black Adam niet het ding is van Jaume Collet-Serra, de Spaanse huurling die goede maatjes is met Liam Neeson en vooral gespecialiseerd is in B-films. Een superheldenfilm moet je benaderen met passie, niet als een worstenslager. Je kan veel zeggen van Zack Snyder, maar hij had tenminste liefde voor zijn helden en kon dan ook hier en daar een geïnspireerd shot uit zijn hoed toveren.

Dwayne Johnson vertolkt in deze DC-film een held van het oude Egypte/Afghanistan die na 5000 jaar gevangenschap vrijkomt en de strijd aangaat tegen de criminele organisatie Intergang. Een superheldenbouillion op basis van Batman v Superman: Dawn of Justice, The Scorpion King, Wrath of the Titans en Ant-Man.

Regie Jaume Collet-Serra
Cast Dwayne Johnson, Pierce Brosnan, Aldis Hodge
Speelduur 2u04