26.01.2018
Bioscoopabonnementenbedrijf MoviePass wordt ook filmdistributeur én hekelt Netflix
De groeiende abonnementsdienst MoviePass gaat zich nu ook toeleggen op de filmdistributie. Hun bioscoopabonnement was het afgelopen jaar goed voor 3% van de totale box-office in de VS. Nu heeft het bedrijf MoviePass Ventures aangekondigd, waarmee het samen met andere distributeurs zal werken aan filmreleases, zowel digitaal als in de bioscoop.
Ondanks die plannen zijn sommige critici niet overtuigd van het businessplan van MoviePass. Velen vragen zich immers af hoe het bedrijf winstgevend kan zijn door goedkope filmabonnementen aan te bieden. MoviePass-CEO Mitch Lowe reageerde al op die kritiek: “In oktober liet de bioscoopketen AMC weten dat ze graag ons geld aannemen, maar dat ze niet weten hoe wij daaraan komen. Zij zijn nochtans diegenen die onlangs 4,5 miljard moesten lenen. Verdienen zij eigenlijk wel iets?”
Ook voor Netflix was Lowe scherp. Hij denkt niet dat de streamingdienst invloed heeft op de bioscoopcijfers: “Dat is wishful thinking. Ze begrijpen daar niet dat op je eentje naar een komedie kijken iets helemaal anders is dan de uitgaanservaring van een bioscoopbezoek.”
MoviePass laat dus van zich horen en is duidelijk niet van plan een eendagsvlieg te zijn. Het bedrijf kocht op het Sundance Film Festival zijn eerste distributierechten voor American Animals, een overvalfilm met onder meer Evan Peters en Barry Keoghan Daarmee de leegte die Amazon achterlaat wel eens gevuld worden. Die streamingdienst kondigde immers aan dat het zich minder zal toeleggen op indie-producties.
Bron: Dark Horizons, /Film