Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

04.02.2021

Belgische bioscoopsector pleit voor overheidssteun en heropening met open brief

door Vertigo

Na een woelig jaar richt de Federatie van Cinema’s van België (FCB) zich via een open brief aan verschillende ministers, ondertekend door 113 spelers uit de Belgische bioscoopsector.

Hun verzoek: dringende en aanzienlijke steunmaatregelen voor de filmsector. 1250 banen worden bedreigd, maar bovenal is het een deel van de Belgische cultuur dat in gevaar is.

De COVID-19-pandemie heeft catastrofale gevolgen voor de Belgische bioscopen. In totaal hebben de Belgische bioscopen 6,5 maanden hun deuren moeten sluiten.

De economische gevolgen zijn dramatisch: vele directe en indirecte arbeidsplaatsen worden bedreigd terwijl de sector zich al in een kwetsbare positie bevond. Zonder steunmaatregelen zullen 98 bioscopen hun deuren moeten sluiten en zullen 1 250 banen verdwijnen.

Het totale verlies voor het jaar 2020 wordt geschat op 210 miljoen euro en elke bijkomende sluitingsmaand betekent een extra verlies van 25 miljoen euro.

Van bioscoopuitbaters tot de bekende Vlaamse regisseurs en acteurs

De hele sector mobiliseerde zich om het verzoek van de Federatie over te brengen aan eerste minister Alexander De Croo, minister Annelies Verlinden, minister Frank Vandenbroucke, minister-presidenten Jan Jambon, Elio Di Rupo, Rudi Vervoort, vice-president en minister Bénédicte Linard, vice-eersteminister Pierre-Yves Dermagne en minister David Clarinval. De open brief is al ondertekend door 113 spelers in de Belgische bioscoopsector.

“Onze volledige sector staat nu met de rug tegen de muur,” zegt Thierry Laermans, de Secretaris-Generaal van de FCB. “Maar onze sector niet alleen, ook alle nevenactiviteiten die afhankelijk zijn van de bioscopen: cafés, restaurants, winkels, nachtclubs,… hebben onder deze sluiting te lijden. Tijdens deze periode van crisis zijn culturele en sociale activiteiten echter meer dan essentieel.”

“Alle bioscopen hebben het veiligheidsprotocol naar de letter toegepast in de zalen en er is nog nooit een COVID-19 broeihaard geweest,” vervolgt hij. “De situatie is echt onhoudbaar en we moeten onze regering erop wijzen dat het dringend tijd is om sectorspecifieke steunmaatregelen op te stellen.”

Wat met de 5,9 miljard euro van het Europees herstelplan?

In totaal ontvingen de bioscopen in België niet meer dan 3 miljoen euro steun, wat bijzonder weinig is gezien de omvang van de crisis en in vergelijking met de bedragen die aan bioscopen in de buurlanden ter beschikking worden gesteld.

De Franse bioscopen ontvingen ongeveer 125,8 miljoen euro, in Nederland werd ongeveer 55 miljoen euro ter beschikking van de sector gesteld en in Duitsland loopt dit cijfer op tot 90 miljoen euro.

Lees de open brief hieronder:

Geachte minister,

Sinds 13 maart 2020 beleven bioscopen de moeilijkste periode in hun bestaan. Gedurende 6,5 maand hebben onze bioscopen hun deuren moeten sluiten.

En het is nog niet voorbij. 504 schermen zijn vandaag donker, 120.000 bioscoopzetels blijven leeg achter, 19 miljoen bezoekers hebben geen toegang meer tot de magie van het grote scherm, 1250 werknemers zitten werkloos thuis en heel wat studenten verloren hun bijverdienste.

De COVID-19-pandemie heeft een catastrofale weerslag op onze bioscopen. Het totale verlies voor het jaar 2020 wordt geschat op 210 miljoen euro en elke bijkomende maand van sluiting betekent een bijkomend verlies van 25 miljoen euro.

Als deze administratieve sluiting blijft voortduren, zal de meerderheid van de bedrijven in de filmsector de boeken moeten neerleggen. De grote bioscoopuitbaters, die geen subsidies ontvangen, worden gedwongen om verliezen te financieren, hetgeen langdurige gevolgen zal hebben op de toekomstige investeringen.

Deze bioscoopuitbaters vertegenwoordigen echter 80% van de “kritische massa” van de markt waarvan ook de filmverdeling en -productie afhankelijk zijn. Zonder deze bioscoopuitbaters is de hele Belgische filmindustrie in groot gevaar en/of zal zij volledig afhankelijk zijn van de Amerikaanse platformen en overheidssubsidies.

De sector blijft strijdvaardig maar iedereen houdt zijn hart vast: acteurs, producers, regisseurs, productieassistenten, film- en geluidsploegen, decorbouwers, geluidstechnici, make-up artiesten, kostuumontwerpers,… maar ook alle activiteiten rond bioscopen die leven brengen in de stadscentra: restaurants, cafés, winkels, discotheken, enz.

In deze uitzonderlijke tijden, zijn sociaal contact, ontspanning, cultuur en het delen van emoties meer dan ooit nodig in de ogen van bioscoopbezoekers, die ongeduldig wachten om onze zalen terug te mogen bezoeken.

Zij kennen ons protocol en hebben het in de voorbije zomer reeds gevolgd: het verplicht dragen van een mondmasker en een gegarandeerde veilige afstand op elk moment.

Geen enkele broeihaard van COVID-19 kon worden herleid tot een bioscoopzaal en een recente Duitse studie ‘Aerosole and CO2 Measurements – Study by the Fraunhofer Heinrich-Hertz-Institute’ toont aan dat de verspreiding van het virus door de lucht in een goed geventileerde concertzaal verwaarloosbaar, zo niet onbestaande is.

Bovenop de teleurstelling is er dus ook onbegrip voor het langdurig verbod om terug naar de film te mogen gaan. In België hebben de verschillende regeringsniveaus 16,1 miljoen euro steun toegekend aan de audiovisuele sector, waarvan amper 3 miljoen aan de bioscoopzalen, een bijzonder laag bedrag dat wij interpreteren als een gebrek aan interesse van onze overheid voor onze sector.

Dit in zwaar contrast tot onze buurlanden. De Franse bioscopen ontvingen tot op heden ongeveer 125,8 miljoen euro, de Nederlandse zowat 55 miljoen euro en in Duitsland bedraagt de staatssteun voor de bioscopen tot vandaag ongeveer 90 miljoen euro.

Het Europees Parlement heeft verschillende steunmaatregelen goedgekeurd en heeft de Lidstaten opgedragen om de Culturele en creatieve sector als één van de prioriteiten van het Europese Herstelplan te beschouwen.

Hoewel België 5,9 miljard euro ontving uit het Europese herstelplan, is daar nog geen euro van toegekend aan de Belgische cultuursector.

Vandaag vragen wij, professionelen van de filmsector, aan de overheid om de mogelijkheid om de bioscoopzalen te heropenen opnieuw in overweging te nemen (naar het voorbeeld van Luxemburg) en om snel aanzienlijke steunmaatregelen te voorzien voor de sector.

Laat ons in dit jaar van de 125ste verjaardag van de film de magie terugbrengen op het grote scherm, voor onze duizenden toeschouwers en voor de volgende generaties.

Grote verhalen verdienen een groot scherm!

Open brief ondertekend door:
Thierry Laermans (Secretaris-Generaal FCB),
Benoit Verfaille (Cinéma For&Ver Mouscron),
Miquel Devriendt (City Scoop Roeselare),
Jacques Noël (Cine Chaplin Nismes),
Eric Franssen (Le Palace Bruxelles),
Frank Moens (Cinema Zed Leuven & Hasselt),
Arleta Makowska (Cinema4You Haacht),
Paul Raes (Cinema Central Ninove),
Jeoffrey Leyn (CineXtra Bastogne),
André Harvie (White Cinema Bruxelles),
Olivier Meyvaert (White Cinema Bruxelles),
André Cadet (Cine Patria Virton & Nos Loisirs St-Mard),
Ludo Vangenechten (Theroxytheatre Koersel),
Charles Gilson (Movie Mills Malmedy),
Valérie Jacquart (Plaza Hotton),
Julien Pahaut (Plaza Hotton),
Patrick Piret (Wellington Waterloo),
Ann Moncarrey (Focus Geraardsbergen & Independent Films),
Kinepolis Group,
UGC Belgium,
Pathé Belgique,
Imagix,
Plaza Art,
Philip Cleynens (Cinema Albert Dendermonde),
Elien Roofthooft (Cinema Lumière Antwerpen),
Jan-Willem Van Eemeren (Cinema Cartoon’s),
Simon Vanbeylen (Cinema Lumière Brugge),
Patrick Deboes (Sphinx Cinema & La Luna vzw),
Mieke Vanheulenberghe (Cinema Rio De Haan),
Rainer Stoffels (Kino Scala Büllingen),
Matthieu Bakolas (Quai 10 Charleroi),
Barbara Sarafian (actrice)
Charlotte Vandermeersch (actrice),
Dayra Gantura (actrice),
Filip Peeters (acteur),
Geert Van Rampelberg (acteur),
Joke Devynck (actrice),
Kevin Janssen (acteur),
Koen De Bouw (acteur),
Koen De Graeve (acteur),
Kris Cuppens (acteur),
Michaël Pas (acteur),
Nathalie Meskens (actrice)
Peter Van den Begin (acteur),
Roel Vanderstukken (acteur),
Ruth Bequart (actrice),
Stef Aerts (acteur),
Sven De Ridder (acteur),
Titus De Voogdt (acteur),
Tom Audenaert (acteur),
Veerle Baetens (actrice),
Vincent Londez (acteur),
Wim Willaert (acteur)
Adil El Arbi (regisseur),
Bilal Fallah (regisseur),
Erik Van Looy (regisseur),
Eva Cools (regisseur),
Fien Troch (regisseur),
Hans Herbots (regisseur),
Harry Kümel (regisseur),
Jan Verheyen (regisseur),
Luc & Jean-Pierre Dardenne (regisseur),
Lukas D’Hondt (regisseur),
Michaël R Roskam (regisseur),
Robin Pront (regisseur),
Stijn Coninx (regisseur),
Tim Mielants (regisseur),
Unie van Regisseurs (bestaande uit meer dan 100 leden),
Stephan Streker (cineast),
Benoit Mariage (cineast),
Michiel Marriage (cineast),
André Harvie (Belga Films),
Hans Van Acker (Kinepolis Film Distribution),
WW Entertainment,
Septemberfilms,
Athena Films,
Luc Jabon (Pro-Spère),
ASA (Association des Scénaristes de l’Audiovisuel)
De Acteursgilde,
UPFF
Peter Craeymeersch (Film Festival Oostende),
Festival du Film Méditerranéen Bruxelles
Filmfest Gent,
FIFF Namur,
FIFM (Festival International du Film de Mons),
Ramdam Festival Moucron,
Ramdam Festival Tournai,
Festival Anima,
Julien Lanquetin (Cours Florent Bruxelles),
Michael Goldberg (producer)
Boris Van Gils (producer),
Jean-Yves Roubin (producer),
Bernard de Dessus les Moustiers (producer),
Diana Elbaum (producer),
Arnaud Demunyck (producer),
Isabel de la Serna (producer),
Jean-Luc Van Damme (producer),
Marc-Henry Wajnberg & Catherine Boës (producer),
Brightfish (reclameregie),
Christophe Beaujean (scenarioschrijver),
Laurent Denis (scenarioschrijver),
Anouchka Walewyk (scenarioschrijver),
Nicolas Van Ruychevelt (scenarioschrijver),
Vincent Guillemot (scenarioschrijver),
Ely Chevillot (scenarioschrijver),
Nina Vanspranghe (scenarioschrijver),
Céline Schmitz (scenarioschrijver),
Xavier Vairé (scenarioschrijver),
Boris Tilquin (scenarioschrijver)

Lees meer over: