Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

10.11.2018

Belgisch poster-icoon Laurent Durieux vertelt honderduit over zijn nieuwste designs

door Vertigo

In Austin, Texas is een nieuwe tentoonstelling geopend rond het werk van artiest Laurent Durieux. Hij maakte onder meer filmposters voor Planet of the Apes, Ghostbusters, The Shining en Apocalypse Now en verschafte tekst en uitleg bij zijn ontwerpen.

Conan the Barbarian is één van de eerste films die ik als kind in de bioscoop heb gezien,” zei Durieux, “en mogelijk zelfs de allereerste. Hij heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Ik moest hem herbekijken om de poster te maken en ik was bang dat hij gedateerd zou overkomen. Dat was echter niet het geval. De film was even geweldig voor een 48-jarige man als voor een 11-jarige jongen.”

“Geloof het of niet, maar als kind verzamelde ik Planet of the Apes-poppetjes,” zei Durieux. “De tv-series waren heel populair in Europa eind de jaren 70. Toen ik films moest kiezen om posters voor te ontwerpen, heb ik geen seconde getwijfeld. Ik moest er één maken van Planet of the Apes. Net als Conan heb ik hem herbekeken en blijft hij even goed als 40 jaar geleden.”

“Dit is een van mijn vijf favoriete sciencefictionfilms,” zei Durieux, “samen met Blade Runner, Alien, Gattaca en Star Wars. Het script zit perfect in elkaar en alles aan deze film is eersteklas. Binnen een aantal jaar zal het volgens mij beschouwd worden als een meesterwerk van anticiperende fictie, net als Netflix’ Black Mirror. Het idee achter de poster was tonen hoe Caleb gevangen zit in Ava’s manipulatieve intellegentie. Wie weet krijgen we binnenkort allemaal te maken met artificial intelligence of is dat nu al zo?”

“Ik vind het altijd een uitdaging om enorm populaire films onder handen te nemen,” zei Durieux. “In tegenstelling tot veel jongere mensen reken ik Ghostbusters niet tot mijn favorieten, maar het is een coole film die mij doet denken aan mijn tienerjaren lang geleden.”

“Ik ben eigenlijk geen fan van horrorfilms,” zei Durieux, “maar The Shining overstijgt het genre. Zelfs na honderd keer ontdek je nog nieuwe dingen en details in Kubricks meesterwerk. De film is zo gelaagd dat ik er tien posters voor kon gemaakt hebben.”

“Dit is een iconische scène uit de film,” zei Durieux. “Het was onmogelijk om iets rond The Shining te doen zonder ernaar te verwijzen. Zonder de deur van kamer 237 op de ruggesteun van de driewieler zou het geen interessant beeld zijn. Ik weet niet of mensen het meteen zullen zien.”

“Drie jaar geleden werd ik gecontacteerd door een medewerker van Francis Ford Coppola met de vraag of ik de cover van een SteelBook-editie van de film wou ontwerpen,” zei Durieux. “Ik had het zodanig druk dat ik moest weigeren en zei dat ze wellicht een paar jaar zouden mogen wachten. Tot mijn verrassing kreeg ik als antwoord dat Coppola zou wachten. Hij wou dat niemand anders aan zijn meesterwerk raakte. Wat een eer!”

“Ik hou van deze film,” zei Durieux, “en ik vond het idee best cool en gevat. Het is onze taak om films op nieuwe manieren te interpreteren.”

Mystery Train en Ascenceur pour l’ëchafaud waren opdrachten van Milan Records France,” zei Durieux. “Ze wilden een hoes voor de soundtrack. Ik had Mystery Train nog nooit gezien en vond hem geweldig. Alleen al omwille van Steve Buscemi had ik het gedaan, maar ook de atmosfeer en de regisseur, Jim Jarmusch, zijn geweldig. Mystery Train is het soort film die je jarenlang bijblijft.”

“Pas toen ik al klaar was, kreeg ik van Milan te horen dat ze de rechten niet hadden verkregen om de soundtrack uit te brengen,” zei Durieux. “Aangezien het mijn favoriete stuk is, moest ik het echter wel in de collectie opnemen. Ascenceur pour l’ëchafaud is een geweldige film noir. Als je hem nog nooit gezien hebt, doe jezelf dan een plezier.”

“Ik heb een passie voor oude auto’s,” zei Durieux, “zeker als ze een retro-futuristische look hebben. Toen de film eind de jaren 80 uitkwam, was ik er meteen weg wan. Als je het mij vraagt, bevat hij één van Martin Landau’s beste rollen. Om nog maar te zwijgen van de immer geweldige Jeff Bridges. De poster werd gemaakt in opdracht van Francis Ford Coppola’s wijnbedrijf. Zij wilden hem gebruiken voor hun Director’s Series-wijnreeks.”

Bron: /Film