24.10.2018
Baseert Netflix zich op het ras van hun kijkers om films te promoten?
Netflix ligt onder vuur omdat ze doelgericht de etniciteit van hun gebruikers zouden uitbuiten om reclame te maken voor films en series. Journaliste Stacia L. Brown spotte op haar account verschillende posters van films met een voornamelijk blanke cast waarop alleen zwarte acteurs afgebeeld stonden.
Brown beweert dat de streamingreus uitpakte met de zwarte acteurs Leonard Ouzts en Blaire Brook om de komedie Like, Father te promoten. Beiden komen echter slechts een tiental minuten in beeld, terwijl de hoofdrollen voor de blanke Kristen Bell en Kelsey Grammer zijn. Als gezicht van de romcom Love, Actually zag Brown de zwarte acteur Chiwetel Ejiofor verschijnen, terwijl er keuze genoeg is uit blanke sterren.
Ook filmmaker Tobi Aremu merkte op dat Set It Up voorgesteld werd als een romantische komedie met de gekleurde acteurs Luci Liu en Taye Diggs in plaats van de echte, blanke hoofdrolspelers Zoey Deutch en Glen Powell.
Netflix ontkent alles. “We vragen niet naar het ras, gender of de etniciteit van onze leden,” klonk het, “dus kunnen we er geen gebruik van maken om de Netflix-ervaring te personaliseren. We baseren ons enkel op de kijkgeschiedenis en veranderen de posters regelmatig om onze abonnees zo goed mogelijk te gidsen.”
Other Black @netflix users: does your queue do this? Generate posters with the Black cast members on them to try to compel you to watch? This film stars Kristen Bell/Kelsey Grammer and these actors had maaaaybe a 10 cumulative minutes of screen time. 20 lines between them, tops. pic.twitter.com/Sj7rD8wfOS
— stacia l. brown (@slb79) October 18, 2018
Bron: IndieWire