05.06.2024

Bad Boys: Ride or Die: Adil & Bilall tekenen voor vlotte kolderieke nostalgietrip (recensie)

De Bad Boys keren pijlsnel terug in de zalen en Adil El Arbi en Bilall Fallah zijn opnieuw van de partij als regisseurs. Waarschijnlijk omdat voorganger Bad Boys for Life in 2020 zo’n groot succes was, megaproducent Jerry Bruckheimer meer dan tevreden was over het resultaat en Will Smith na zijn wereldberucht Oscar-incident dringend een hit nodig had. Overtreffen de Belgisch-Marokkaanse boys hun vorige Hollywoodprestatie? Dat hangt een beetje af van wat je verwacht.

De Bad Boys-franchise is typerend voor de komische actiefilms van het einde van de vorige eeuw. Adil en Bilall zijn daar duidelijk zelf dol op en je voelt dat ze meer willen doen dan de gemiddelde Hollywoodhuurlingen. Ze weten perfect wat ze willen maken en hoe ze dat moeten doen: geen pretentie, geen grote kunst, maar dwaze fun met veel wapengekletter, ontploffingen en grappen.

Helaas haalt het scenario nooit Shane Black-achtige hoogtes. Nog meer dan in de vorige film overheerst de humor en krijgt Martin Lawrence een vrijgeleide om zijn clownesk personage dikker in de verf zetten tegenover een laconieke Will Smith.

De film begint meteen met brede komedie: detective Mike (Smith) laat het vrijgezellenbestaan voor wat het is, maar op de trouwpartij krijgt zijn beste maat Marcus (Lawrence) een hartaanval. De eeuwige kluns zweeft tussen leven en dood, om terug te keren met het idee dat hij onsterfelijk is. Dat komt goed uit wanneer het duo betrokken raakt bij een complot dat hun overleden kapitein (Joe Pantoliano) op het spoor was.

Wie Lawrence kan pruimen en dol is op nostalgie naar de Lethal Weapon– en Die Hard-sequels met een flinke scheut blaxploitation-saus, zal smullen. Het verhaal is wat dwaas en flinterdun, de blanke slechteriken hebben slechts één karaktertrek, de Afro-Amerikaanse helden bekvechten als nooit tevoren en de jachtige soundtrack bevat echo’s van The Rock.

Het wordt echter allemaal vlotjes geregisseerd door Adil en Bilall. Bovendien trakteert de geniale Robrecht Heyvaert op een portie retrofotografie in de stijl van vroegere franchiseregisseur Michael Bay (die zelf ook even voor de camera mag passeren).

Adil & Bilall keren terug naar de Bad Boys-franchise met kolderieke buddy cop-humor in een fourquel die stijf staat van de nostalgie naar de actiekomedies van de jaren negentig. Een blaxploitation-versie van Lethal Weapon 3.

Regie Adil & Bilall
Cast Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens
Speelduur 1u55