Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

17.06.2018

Ava DuVernay vindt niet dat Netflix hun originele films verwaarloost

door Vertigo

Netflix wordt al eens verweten dat ze niet genoeg reclame maken voor hun originele films. Volgens sommigen was Dee Rees’ Mudbound bijvoorbeeld niet terug te vinden op de hoofdpagina de dag van de release. Nochtans telde Netflix 12,5 miljoen dollar neer om de film uit te brengen en wijdden ze er een Oscarcampagne aan.

A Wrinkle in Time-regisseuse Ava DuVernay is het niet eens met die kritiek. “Als je spreekt over films die verloren raken hecht je meer belang aan een bepaald voorrecht dat vrouwelijke en/of gekleurde filmmakers en vooral zwarte vrouwen niet hebben. Mij gaat het niet over verloren raken, maar over ergens aanwezig zijn.”

“Veel filmmakers hebben dankzij Netflix een publiek gevonden en zich kenbaar gemaakt,” zei ze en beweerde dat Barry Jenkins nog voor het Oscarwinnende Moonlight een bekende regisseur zou geweest zijn moest Netflix de release van zijn vorige film Medicine for Melancholy hebben verzorgd.

“Mensen denken dat hij begonnen is met Moonlight,” zei ze, “maar hij had al een prachtige film gemaakt die op de traditionele manier in de bioscoop werd uitgebracht. De meeste zwarte mensen hebben die film niet gezien en andere soorten mensen ook niet. Als Netflix hem had uitgebracht, zouden ze hem wel gezien hebben. Het punt is dat verhalen gezien worden.”

Volgens Netflix’ CEO of Product Todd Yellin heeft de afwezigheid van sommige films op de hoofdpagina te maken met het algoritme dat de persoonlijke smaak van elke gebruiker bepaalt. Hij noemde de klachten over verloren geraakte films “frustrerend” en “absurd”.

“De bedoeling is om die ene titel tot bij de juiste persoon te brengen,” zei hij. “Als we de hele streamingdienst zouden bepleisteren en iedereen Bright gesuggereerd kreeg, hoe zou het een kleine documentaire dan afgaan? We hebben een publiek gevonden voor titels waarvan je het niet zou verwachten. Dat geldt zowel voor een grote tv-serie van Shonda Rhimes of Ryan Murphy als voor een indiefilm of documentaire.”

Als voorbeeld haalde hij DuVernays eigen Netflix-docu 13thaan die reeds door “miljoenen” mensen werd bekeken.

Bron: IndieWire

Lees meer over: