13.12.2017
Annihilation: adembenemende nieuwe trailer & het Netflix-verdriet van regisseur Alex Garland
Alex Garland is een gevestigde waarde in het sciencefictiongenre. Voordat hij als regisseur doorbrak met het gelauwerde Ex Machina, maakte hij faam als scenarist van onder meer 28 Days Later en Never Let Me Go. De verwachtingen voor zijn volgende langspeler, Annihilation, zijn dan ook hooggespannen.
De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jeff VanderMeer en gaat over een biologe die samen met een team van vrouwelijke experts het ecosysteem van een mysterieus rampgebied moet gaan bestuderen. Nathalie Portman neemt de hoofdrol op zich. Gina Rodriguez, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson en Oscar Isaac staan naast haar.
Garland maakte recent duidelijk dat zijn fans geen kopie van Ex Machina moeten verwachten: “Al mijn films zijn reacties op wat voorafging. Ik probeer altijd iets nieuws te doen. Dat heeft niets te maken met een groter budget, het is louter een creatieve keuze. Ex Machina had een kleine cast en speelde zich af op één locatie. In Annihilation heb je vaak scènes met vijf personages en is alles groter. Ook op vlak van special effects.”
Hoewel de experts allemaal vrouwen zijn, wilt de filmmaker daar geen statement mee maken: “Zo is het ook in het boek. Het zijn gewoon vijf talentvolle wetenschappers die toevallig ook vrouwen zijn. We willen hiermee helemaal niets duidelijk maken, het zijn simpelweg interessante personages.”
Hij waarschuwt ook voor de misleidende trailers: “Daarin lijkt de verhaallijn over de personages van Portman en Iscaar heel belangrijk. De film gaat echter in de eerste plaats over de gevaarlijke missie van vijf wetenschappers.”
Garland reageerde ook op het recente nieuws dat de film alleen in China en Noord-Amerika in de zalen zal verschijnen en 17 dagen later wereldwijd op Netflix te streamen zal zijn: “Daar heb ik niets mee te maken. Ik kan enkel zeggen dat ik altijd eerlijk ben. Als een studio mijn scenario aanvaardt, wilt dat zeggen dat ze ermee akkoord gaan. Als ze er daarna nog iets aan willen veranderen, is het te laat. Ik ben teleurgesteld omdat ik de film voor het witte doek heb gemaakt. Ik heb niets tegen het kleine scherm, maar dan moet een film daarvoor gemaakt zijn.”
Bron: IndieWire