08.03.2022

Animals: Nabil Ben Yadir verfilmt wrede homofobe moord zonder verpinken (recensie)

In 2013 werd Ihsane Jarfi, een 32-jarige Luikenaar van Marokkaanse origine, door vier mannen meegenomen, vernederd, gemarteld en vermoord. Het werd de eerste officiële moord als gevolg van homohaat, wat eigenlijk betekent dat het gerecht een eeuwigheid geen aandacht heeft geschonken aan homofobie als misdaadmotief. De Brusselaar Nabil Ben Yadir, bekend als regisseur van Les barons en coscenarist van Patser, herinnert ons aan het lijden van Ihsane in het spartaanse arthousedrama Animals.

De eerste helft van de film toont de aanloop tot de gruwel. Brahim, de fictieve versie van Ihsane, denkt dat hij eindelijk open kaart kan spelen. Hij wil zijn vriend voorstellen aan zijn familie, maar de jongen komt niet opdagen. Familieleden die weet hebben van zijn geaardheid reageren intussen met afwijzing en boosheid. Diep ontgoocheld begeeft Brahim zich op een pad waarvan hij nooit meer zal terugkeren. Tijdens de tweede helft wordt een van de daders gevolgd en merk je dat ook voor die jongen het leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

Ben Yadir focust zich op zijn personages met een camera die op hen lijkt te kleven. De lange shots sorteren een uiterst realistisch effect, maar het zijn de gruwelijke shots van Brahims marteling die je als toeschouwer uiteindelijk mee naar huis neemt. Je kunt je de vraag stellen waarom die harde scène zo lang moest duren, want ze is quasi ondraaglijk. Wat wil Yadir hiermee bereiken? Radicale homofoben – die in de meeste gevallen ook culturele barbaren zijn – zullen deze film immers nooit bekijken en al wie de moord op Jarfi heeft veroordeeld, hoeft niet meer overtuigd te worden. De scène functioneert zeker als een uitdrukking van terechte woede en walging, maar de vrees bestaat toch dat Yadir hier naast doel schiet.

Als er heel wat mensen de film zien is er misschien hoop dat sommige toeschouwers met een bekrompen wereldbeeld zo gechoqueerd zullen zijn dat ze met andere ogen naar niet-heteroseksuelen zullen kijken. Stel je voor dat een film een mens zou veranderen!

De Brusselse regisseur Nabil Ben Yadir (Les barons) brengt het verhaal over het gruwelijke einde van de homoseksuele jongen Ihsane Jarfi via een intense arthousevertelling waarin hij ook een dader belicht. Verwant met Boys Don’t Cry.

Regie Nabil Ben Yadir
Cast Soufiane Chilah, Gianni Guettaf, Vincent Overath
Speelduur 1u31