12.05.2022
Volgens Andrew Dominik zal zijn Marilyn Monroe-film Blonde iedereen beledigen
Andrew Dominiks fictieve Marilyn Monroe–film Blonde schreef reeds geschiedenis als eerste NC-17 Netflix Original. En toch was de regisseur verrast door de strenge ‘meer dan KNT‘ rating: “Ik dacht dat we binnen de lijntjes hadden gekleurd. Ik denk echter dat als een stel mannen en vrouwen in een bestuurskamer over seksueel gedrag praten de mannen zich mogelijk zorgen maken over wat de vrouwen denken. De film gaat niet over gelukkige seksuele toestanden. We tonen situaties die dubbelzinnig zijn.”
Ana de Armas speelt Norma Jeane in Dominiks bewerking van Joyce Carol Oates’ gelijknamige roman. Norma’s reis naar het sterrendom is een nieuwe interpretatie van Monroe’s leven en de film draait om het drama van haar jeugd: “Het gaat over een ongewenst kind dat de meest geliefde persoon ter wereld wordt en niet kan omgaan met al de verlangens die op haar afkomen.”
Wat de rating betreft, vervolgde Dominik: “Als ik de keuze krijg, ga ik liever de NC-17-versie van het Marilyn Monroe–verhaal bekijken. Omdat we weten dat haar leven geen rozengeur en maneschijn was door de manier waarop het eindigde. Wil je de ongekuiste zien of wil je de propere versie zien?”
Dominik, die Blonde eerder omschreef als het dochtertje van Citizen Kane en Raging Bull, onthulde dat de film waarschijnlijk niet zou gemaakt zijn zonder #MeToo omdat voordien niemand geïnteresseerd was in het verhaal van een jonge vrouw die in Hollywoodvleesmolen belandt.
2022 is volgens Dominick een interessant jaar voor de release van de film: “Als hij een paar jaar geleden was uitgekomen, zou dat tijdens hartje #MeToo geweest zijn. En dan zou hij als een statement daarover geïnterpreteerd zijn. Nu bevinden we ons in een tijd waarin mensen helemaal onzeker zijn over waar de grenzen liggen. Het is een film met een zekere moraliteit, maar ook met een zekere ambiguïteit omdat niet alles zo kant-en-klaar zal zijn als mensen het graag hebben. Er zit iets in om iedereen te schofferen.”
Bron: IndieWire