Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

22.08.2019

Amerikaanse filmzomer: Disney wint, originaliteit verliest

door Vertigo

De Amerikaanse box-office-zomer zit er bijna op en de eindafrekening is enkel goed nieuws voor Disney. Terwijl de studio met vijf films de kaap van de 1 miljard dollar haalde, ligt de ticketverkoop lager dan de voorbije 25 jaar.

Na een povere start van het bioscoopjaar moest de zomer redding brengen.  Hoewel er 4,5 miljard dollar bijkwam, ongeveer hetzelfde cijfer als vorig jaar, loopt 2019 nog altijd 7 procent of 550 miljoen dollar achter op 2018.

Het is aan herfstfilms zoals It Chapter Two, Joker, Frozen 2, Jumanji: The Next Level en Star Wars: The Rise of Skywalker om de schade in te halen.

In de zomer scoorden vooral sequels en franchisefilms. Vorig jaar stonden er nog twee originele verhalen in de top tien (The Meg en Crazy Rich Asians), maar dit jaar haalt enkel Once Upon a Time in Hollywood de top tien.

Dat bioscoopgangers originaliteit niet hoog in het vaandel dragen, bewijst het succes van de Aladdin– en The Lion King-remakes. Disney kreeg met Avengers: Endgame en Toy Story 4 erbij vijftig procent van de zomeropbrengst.

Ondertussen moet Once Upon a Time in Hollywood onderdoen voor drie van Leonardo DiCaprio’s vier vorige films, namelijk The Revenant, The Great Gatsby en Django Unchained. Zelfs de hulp van Brad Pitt mocht niet baten.

Bovendien brachten slechts twee originele zomerfilms, Rocketman en Yesterday, meer dan vijftig miljoen dollar op. Wellicht worden ze vervoegd door de horrorprent Scary Stories to Tell in the Dark en de komedie Good Boys.

Bron: IndieWire

Lees meer over: