Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

20.07.2025

Amerikaanse bioscoopketens gezamenlijk op zoek naar IMAX-alternatief

door Vertigo

De grootste bioscoopexploitanten in de Verenigde Staten – waaronder Cinemark, Regal en Marcus Theatres – voeren verkennende gesprekken over een gezamenlijke marketingstrategie voor hun eigen premium large-format (PLF) zalen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen binnen de sector.

De ketens willen met deze stap beter concurreren met het groeiende marktaandeel en de merkherkenning van IMAX. 

Ondanks dat IMAX in de VS slechts over enkele honderden schermen beschikt, is het aandeel van het format in de bioscoopopbrengsten van grote filmreleases aanzienlijk. Steeds vaker speelt IMAX een sleutelrol in de marketing van blockbusters, mede door exclusieve deals met studio’s en streamingdiensten.

Volgens de betrokken ketens ligt een gestandaardiseerde merknaam of label voor hun eigen grootste niet-IMAX-zalen op tafel. De markt voor grote schermformaten is de laatste jaren immers versnipperd geraakt. Naast IMAX zijn er formaten als Dolby Cinema, 4DX, ScreenX, RPX, XD en RealD 3D. Het gevaar van nóg een merknaam in die mix, is dat het de consument alleen maar meer in verwarring kan brengen.

De betrokken ketens zouden overwegen om samen met filmstudio’s marketing te voeren voor een eventueel nieuw label. De grootste Amerikaanse keten, AMC Theatres – tevens de grootste IMAX-exploitant in de VS – neemt echter geen deel aan de gesprekken.

De directe aanleiding voor de gesprekken is volgens insiders onder meer de recente samenwerking tussen Netflix en IMAX. Daarbij zal Greta Gerwigs langverwachte verfilming van The Chronicles of Narnia eind 2026 exclusief in IMAX-zalen te zien zijn. 

Deze strategie wekte wrevel op bij onder meer Regal, wiens CEO zich sceptisch uitliet over het plan: “Twee weken is te kort om een groot bioscooppubliek op te bouwen,” klonk het. AMC heeft echter aangegeven de film wel op zijn IMAX-schermen te zullen vertonen.

Ook internationaal is het effect merkbaar: in het Verenigd Koninkrijk introduceerde Vue Entertainment deze maand zijn eigen premium large-format, genaamd Epic. De stap zou deels ingegeven zijn door dezelfde IMAX-Netflix-deal.

De plannen van de Amerikaanse ketens bevinden zich nog in een oriënterende fase, maar wijzen op een bredere strategie binnen de sector om minder afhankelijk te worden van externe premiumlabels – en zo meer controle te krijgen over de presentatie en positionering van grote films.