15.02.2017
A Cure for Wellness-promo veroorzaakt fake news-controverse
20th Century Fox maakte gebruik van een opvallende manier om hun nieuwe film A Cure for Wellness te promoten: de filmstudio lanceerde maar liefst vijf websites gevuld met nepnieuws, nepartikels en advertenties die op een of andere manier naar de film verwijzen. Dat is in het huidige politieke klimaat echter niet zonder enig risico. Voordat ontdekt werd dat het om reclame voor A Cure for Wellness ging, waren immers al enkele verhalen viraal gegaan op Facebook. Zo werd een artikel over Lady Gaga die tijdens haar optreden op de Super Bowl hulde zou brengen aan moslims maar liefst 50.000 keer gedeeld. Ook een artikel over Trump die vaccinaties verbannen zou hebben, werd erg populair.
Nadat op maandag door Buzzfeed ontdekt werd dat de marketingmachine van de film achter het nepnieuws zat en er controverse ontstond, werden verschillende van de sites offline gehaald en de artikels veranderd in links die rechtstreeks naar de website van de film gaan. Fox verdedigt hun campagne echter in een korte verklaring: “A Cure for Wellness gaat over een nepbehandeling die je niet beter maakt, maar zieker. Als onderdeel van de marketingcampagne maakten we een nepwebsite over gezondheid en huurden we iemand in om artikels met nepnieuws voor ons te schrijven.”
Bron: The Playlist