Deze maand in Vertigo
Young Hearts
Nostalgisch uit de kast met Anthony Schatteman
100 X Vertigo
Alle 200 (wissel)covers op een rij
BXL
De grootstadsblues van Ish en Monir Ait Hamou
Lees online
Wanneer tweelingbroers Hal en Bill op zolder hun vaders oude speelgoedaapje vinden, worden ze geconfronteerd met een reeks sterfgevallen in hun omgeving: iedere keer als het aapje op zijn trommel roffelt, lijkt dat het voorteken van een noodlottige dood.
Om aan deze vloek te ontsnappen, dumpen ze de aap en gaan de broers in de jaren die daarop volgen ieder hun eigen weg. Maar wanneer de onverklaarbare sterfgevallen plots opnieuw beginnen, moeten Hal en Bill zich opnieuw verenigen om het gedoemde speelgoed voor eens en voor altijd te vernietigen.
Op dinsdag 25 februari organiseert Vertigo met dank aan Searchers een avant-première van Oz ‘Longlegs‘ Perkins’ volgende horrorsensatie The Monkey in Kinepolis Antwerpen.
Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:
Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op X, Instagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!
Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.
World of Reel verzamelde 415 jaarlijstjes, berekende de resultaten en kwam zo tot een lijst van de 30 meest internationaal geprezen films van het jaar.
De top 5 van 2024 is:
De lijst toont een grotere verscheidenheid aan films dan de meer traditionele polls van cinefielere tijdschriften, zoals Sight & Sound en Film Comment, waarbij sommige films die in die polls hoog eindigden niet in de top 30 van deze gecombineerde lijst voorkomen.
Het volledige overzicht!:
1) “Anora” (Sean Baker) — 158 lists
2) “The Substance” (Coralie Fargeat) — 114
3) “Challengers” (Luca Guadagnino) — 110
4) “Dune: Part Two” (Denis Villeneuve) — 90
5) “The Brutalist” (Brady Corbet) — 89
6) “Nickel Boys” (RaMell Ross) — 81
7) “I Saw the TV Glow” (Jane Schoenbrun) — 77
8) “All We Imagine As Light” (Payala Kapadia) — 70
9) “Conclave” (Edward Berger) — 58
10) “Furiosa” (George Miller) — 57
11) “Hard Truths” (Mike Leigh) — 56
12) “A Real Pain” (Jesse Eisenberg) — 54
13) “Sing Sing” (Greh Kwedar) — 48
14) “Love Lies Bleeding” (Rose Glass) — 41
15) “Do Not Expect the End of the World” (Radu Jude) — 41
16) “Wicked” (John M. Chu) — 40
17) “Evil Does Not Exist” (Ryusuke Hamaguchi) — 40
18) “Nosferatu” (Robert Eggers) — 38
19) “The Wild Robot” (Chris Sanders) —- 38
20) “Civil War” (Alex Garland) — 37
21) “The Beast” (Bertrand Bonello) — 36
22) “A Complete Unknown” (James Mangold) — 32
22) “A Different Man” (Aaron Schimberg) — 32
22) “La Chimera” (Alice Rohrwacher) — 32
25) “Juror #2” (Clint Eastwood) — 27
26) “The Seed of the Sacred Fig” (Mohammad Rasoulof) — 25
27) “Hit Man” (Richard Linklater) — 26
28) “Emilia Perez” (Jacques Audiard) — 26
29) “Babygirl” (Halina Reijn) — 25
30) “My Old Ass” (Megan Park) — 24
Inspiratie opgedaan? Goed zo! Breng dan nu zelf je Vertigo Awards-stem uit en maak kans op een duoticket voor onze duizelingwekkende awardsshow!
Warner ging er blijkbaar van uit dat Clint Eastwoods recentste film Cry Macho een flop zou zijn. De film bracht 15 miljoen dollar, maar had een budget van 33 miljoen dollar.
De nieuwe CEO David Zaslav stelde het maken van de film nadat hij in dienst trad in vraag. De Warner-medewerkers antwoordden dat ze vonden dat ze dit Clint Eastwood verschuldigd waren na een samenwerking van meer dan 50 jaar en Eastwoods talent om consequent films op tijd en onder budget af te leveren.
Zaslav zou naar verluidt daarop de bekende uitspraak van Jerry Maguire geciteerd hebben: “It’s not show friends, it’s show business.”
Sinds zijn aanwijzing tot CEO heeft Zaslav al verschillende projecten geschrapten belooft om 3 miljard dollar te besparen na de fusie met Discovery. Daarnaast zou de studio opnieuw meer gaan inzetten op bioscoopreleases, met 20 tot 25 film per jaar.
Bron: IndieWire
Acteur Paul Rust, bekend van de Netflix-serie Love, heeft de 17 films van regisseurs Joel en Ethan Coen gerangschikt van beste naar slechtste. Hij maakte er een raadseltje van en gebruikte alleen emoji’s om ze uit te beelden.
Zo gebruikte hij een emoji van een zwangere vrouw en een politieagente voor Fargo en een emoji van een bowlingbal en enkele kegels voor The Big Lebowski. De andere kan je hieronder ontdekken:
Coen Bros ranked
1. 🤰👮♀️
2. 💈
3. 🤼♂️🎞
4. 🚫🇺🇸👴🏻
5. 🎳
6. 💉🤤
7. 👶
8. ⭕️
9. ✝️ 🎞
10. ✡️🌪
11. 🔥 📖
12. 🎼🗽
13. 🌬 🎩
14. ⚖️ 💔
15. 🤠🐴
16. 👨👩👧👧 ❓
17. The Ladykillers— Paul Rust (@paulrust) October 20, 2018
Bron: IndieWire
De zoektocht naar een regisseur voor de volgende James Bond-film lijkt in een stroomversnelling te zitten. Volgens bronnen zijn vijf filmmakers uitgenodigd voor gesprekken met producenten David Heyman en Amy Pascal om hun visie op de eerste Bond-film in het Amazon-tijdperk te pitchen.
Op de shortlist staan onder meer Edward Berger, bekend van All Quiet on the Western Front en Conclave, en Denis Villeneuve, die indruk maakte met onder meer Dune, Blade Runner 2049, Sicario en Arrival. Beide regisseurs werden al genoemd toen het project nog onder toezicht stond van Bond-veteranen Barbara Broccoli en Michael G. Wilson.
Twee andere opvallende kandidaten zijn Britse publiekslievelingen: Edgar Wright (Hot Fuzz, Shaun of the Dead, Baby Driver) en Paul King (Wonka). King zou volgens insiders een streepje voor kunnen hebben, dankzij zijn eerdere samenwerkingen met Heyman aan de Paddington-films.
De meest verrassende naam op de lijst is Jonathan Nolan. De broer van Christopher Nolan schreef mee aan The Prestige, The Dark Knight en Interstellar, en is een van de breinen achter tv-reeks als Westworld, Person of Interest en het recente Fallout.
De iconische regisseursstoel van David Lynch werd woensdag bij een veiling van Julien’s Auctions verkocht voor 91.000 dollar. Toch was dat niet het topstuk van de avond: een bundel scripts van Lynch’ nooit voltooide project Ronnie Rocket bracht 195.000 dollar op.
De veiling, die plaatsvond in het Peninsula Beverly Hills hotel en online werd gevolgd door honderden fans en verzamelaars, bracht in totaal 4,25 miljoen dollar op. Er werden bijna 450 objecten aangeboden uit Lynch’ carrière, waaronder stukken uit Twin Peaks, Mulholland Drive, Eraserhead en Dune.
“Elke object in deze collectie bood een blik in Lynch’ surrealistische en compromisloze creatieve wereld,” aldus Catherine Williamson, directeur entertainment bij Julien’s Auctions. “De wereldwijde belangstelling toont hoe groot de culturele impact van Lynch is.”
Onder de opvallendste objecten:
Bruce Springsteen heeft openhartig gesproken over de verfilming van zijn leven in de aankomende biopic Springsteen: Deliver Me from Nowhere.
In een interview met Rolling Stone vertelt hij hoe hij bewust bepaalde draaidagen vermeed vanwege de emotionele lading van sommige scènes.
De film, met The Bear-acteur Jeremy Allen White in de hoofdrol, focust op de opnames van Springsteens invloedrijke album Nebraska uit 1982. Het album markeerde een keerpunt in zijn carrière en persoonlijke leven, een periode die hij omschrijft als “één van de pijnlijkste uit mijn leven”.
“Ik wilde de acteurs de vrijheid geven om diep te gaan, zonder dat mijn aanwezigheid hen zou beïnvloeden,” legt Springsteen uit. “Als er scènes op de planning stonden die erg persoonlijk waren, bleef ik liever thuis.”
Toch genoot hij van de momenten dat hij wél op de set aanwezig was. “Jeremy Allen White was bijzonder tolerant als ik langskwam,” zegt Springsteen met een glimlach.
“Ik zei tegen hem: ‘Als ik in de weg loop, geef me gewoon een seintje, dan ben ik weg.’ Maar hij liet me echt mijn gang gaan. Het was leuk om te zien.”
De regie van de film is in handen van Scott Cooper (Crazy Heart, Hostiles), die nauw samenwerkte met Springsteen om de juiste toon te vinden. Springsteen was tijdens een groot deel van de opnames op tournee in Canada en kon dus niet altijd aanwezig zijn, maar was beschikbaar wanneer dat nodig was.
In aflevering 25 van FC VERTIGO delft podcasthost Steven samen met Welp-regisseur en horrorexpert Jonas Govaerts andermaal een duizelingwekkende dosis cinema op.
In de NIEUWS-sectie passeren onder meer het antwoord op de vraag of Brad Pitt ooit nog met Tom Cruise zou samenwerken, de aankondiging van een sequel op de geliefde Star Wars-spoof Spaceballs en de onthulling van de derde knaller die Will Smith doorheen de jaren liet schieten.
Qua RECENSIES bespreken Steven en Jonas de ondodenthreequel 28 Years Later en het intergalactische Pixar-avontuur Elio.
Opnieuw geen TIPS deze week, maar Jonas en Steven die de filmgeschiedenis doorploegden op zoek naar ZES ZALIGE ZOMBIES, met een paar eerder aparte keuzes tot gevolg.
FC VERTIGO is te beluisteren op onze Spotify– en Apple Podcasts-kanalen, en te bekijken op het hieronder gelinkte YouTube-kanaal.
Kate Beckinsale heeft een rechtszaak aangespannen tegen de producenten van de actiethriller Canary Black, omdat ze stelt een ernstige knieblessure te hebben opgelopen tijdens de opnames in Kroatië.
Volgens de aanklacht gebeurde het incident in december 2022, tijdens de shoot van een gevaarlijke actiescène waarbij Beckinsale herhaaldelijk tegen een muur werd gegooid. En dit ondanks haar waarschuwingen dat de scène onveilig was.
Beckinsale stelt dat het gebrek aan bescherming tijdens de opname en het feit dat haar stuntdubbel geblesseerd was, haar onterecht in gevaar brachten. Ook werd haar contractueel vastgelegde limiet van 12 uur per werkdag overschreden, met werkdagen tot 15 uur.
De blessure, een complexe scheur in de linker meniscus, hield haar maandenlang van de set. Na haar terugkeer op de set in februari 2023 zouden de beperkingen die haar arts had opgelegd opnieuw zijn genegeerd, waarbij ze wederom tot riskante scènes werd aangezet.
Al Pacino is de eerste filmster die op audiëntie is geweest bij de kersverse paus Leo XIV in het Vaticaan. De 85-jarige acteur is momenteel in Italië voor de opnames van de film Maserati: The Brothers, waarin hij de rol speelt van Vincenzo Vaccaro, een vroege investeerder in het iconische Italiaanse automerk.
Tijdens de ontmoeting overhandigde filmproducent Andrea Iervolino een model van een Maserati aan de paus, terwijl Pacino op de achtergrond stond. Volgens Iervolino was de ontmoeting “een moment van diepe spirituele en culturele inspiratie, waarbij de nadruk lag op gedeelde waarden zoals familie, liefde en vergevingsgezindheid.”