Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Wanneer tweelingbroers Hal en Bill op zolder hun vaders oude speelgoedaapje vinden, worden ze geconfronteerd met een reeks sterfgevallen in hun omgeving: iedere keer als het aapje op zijn trommel roffelt, lijkt dat het voorteken van een noodlottige dood.

Om aan deze vloek te ontsnappen, dumpen ze de aap en gaan de broers in de jaren die daarop volgen ieder hun eigen weg. Maar wanneer de onverklaarbare sterfgevallen plots opnieuw beginnen, moeten Hal en Bill zich opnieuw verenigen om het gedoemde speelgoed voor eens en voor altijd te vernietigen.

Op dinsdag 25 februari organiseert Vertigo met dank aan Searchers een avant-première van Oz ‘Longlegs‘ Perkins’ volgende horrorsensatie The Monkey in Kinepolis Antwerpen.

Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

    • Klik hier, ga voor een VIP- of VRIEND-abonnement en je bent zeker van een duoticket voor deze vertoning en nog vele andere!

    • Of waag je kans en vul onderstaand formulier in en maak kans op een duoticket.

Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op XInstagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!

Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.

World of Reel verzamelde 415 jaarlijstjes, berekende de resultaten en kwam zo tot een lijst van de 30 meest internationaal geprezen films van het jaar.

De top 5 van 2024 is:

  1. Anora (Sean Baker) – 158 vermeldingen
  2. The Substance (Coralie Fargeat) – 114 vermeldingen
  3. Challengers (Luca Guadagnino) – 110 vermeldingen
  4. Dune: Part Two (Denis Villeneuve) – 90 vermeldingen
  5. The Brutalist (Brady Corbet) – 89 vermeldingen

De lijst toont een grotere verscheidenheid aan films dan de meer traditionele polls van cinefielere tijdschriften, zoals Sight & Sound en Film Comment, waarbij sommige films die in die polls hoog eindigden niet in de top 30 van deze gecombineerde lijst voorkomen.

Het volledige overzicht!:

1) “Anora” (Sean Baker) — 158 lists
2) “The Substance” (Coralie Fargeat) — 114
3) “Challengers” (Luca Guadagnino) — 110
4) “Dune: Part Two” (Denis Villeneuve) — 90
5) “The Brutalist” (Brady Corbet) — 89
6) “Nickel Boys” (RaMell Ross) — 81
7) “I Saw the TV Glow” (Jane Schoenbrun) — 77
8) “All We Imagine As Light” (Payala Kapadia) — 70
9) “Conclave” (Edward Berger) — 58
10) “Furiosa” (George Miller) — 57

11) “Hard Truths” (Mike Leigh) — 56
12) “A Real Pain” (Jesse Eisenberg) — 54
13) “Sing Sing” (Greh Kwedar) — 48
14) “Love Lies Bleeding” (Rose Glass) — 41
15) “Do Not Expect the End of the World” (Radu Jude) — 41
16) “Wicked” (John M. Chu) — 40
17) “Evil Does Not Exist” (Ryusuke Hamaguchi) — 40
18) “Nosferatu” (Robert Eggers) — 38
19) “The Wild Robot” (Chris Sanders) —- 38
20) “Civil War” (Alex Garland) — 37
21) “The Beast” (Bertrand Bonello) — 36
22) “A Complete Unknown” (James Mangold) — 32
22) “A Different Man” (Aaron Schimberg) — 32
22) “La Chimera” (Alice Rohrwacher) — 32
25) “Juror #2” (Clint Eastwood) — 27
26) “The Seed of the Sacred Fig” (Mohammad Rasoulof) — 25
27) “Hit Man” (Richard Linklater) — 26
28) “Emilia Perez” (Jacques Audiard) — 26
29) “Babygirl” (Halina Reijn) — 25
30) “My Old Ass” (Megan Park) — 24

Inspiratie opgedaan? Goed zo! Breng dan nu zelf je Vertigo Awards-stem uit en maak kans op een duoticket voor onze duizelingwekkende awardsshow!

Warner ging er blijkbaar van uit dat Clint Eastwoods recentste film Cry Macho een flop zou zijn. De film bracht 15 miljoen dollar, maar had een budget van 33 miljoen dollar.

De nieuwe CEO David Zaslav stelde het maken van de film nadat hij in dienst trad in vraag. De Warner-medewerkers antwoordden dat ze vonden dat ze dit Clint Eastwood verschuldigd waren na een samenwerking van meer dan 50 jaar en Eastwoods talent om consequent films op tijd en onder budget af te leveren.

Zaslav zou naar verluidt daarop de bekende uitspraak van Jerry Maguire geciteerd hebben: “It’s not show friends, it’s show business.”

Sinds zijn aanwijzing tot CEO heeft Zaslav al verschillende projecten geschrapten belooft om 3 miljard dollar te besparen na de fusie met Discovery. Daarnaast zou de studio opnieuw meer gaan inzetten op bioscoopreleases, met 20 tot 25 film per jaar.

Bron: IndieWire

Acteur Paul Rust, bekend van de Netflix-serie Love, heeft de 17 films van regisseurs Joel en Ethan Coen gerangschikt van beste naar slechtste. Hij maakte er een raadseltje van en gebruikte alleen emoji’s om ze uit te beelden.

Zo gebruikte hij een emoji van een zwangere vrouw en een politieagente voor Fargo en een emoji van een bowlingbal en enkele kegels voor The Big Lebowski. De andere kan je hieronder ontdekken:

  1. “Fargo”
  2. “The Man Who Wasn’t There”
  3. “Barton Fink”
  4. “No Country for Old Men”
  5. “The Big Lebowski”
  6. “Blood Simple”
  7. “Raising Arizona”
  8. “The Hudsucker Proxy”
  9. “Hail, Caesar!”
  10. “A Serious Man”
  11. “Burn After Reading”
  12. “Inside Llewyn Davis”
  13. “Miller’s Crossing”
  14. “Intolerable Cruelty”
  15. “True Grit”
  16. “O Brother, Where Art Thou?”

Bron: IndieWire

De tweewekelijkse Vlaamse filmpodcast ZAAL 9 zet een opmerkelijke stap in het medialandschap met de lancering van een eigen mobiele applicatie

Vanaf 7 oktober 2025 is de app gratis beschikbaar voor iOS, Android en web. Daarmee is ZAAL 9 wellicht de eerste onafhankelijke podcast in Vlaanderen die zijn luisteraars een eigen, gestroomlijnd platform biedt, los van de grote streamingdiensten.

De app is ontworpen om de luisterervaring te verdiepen en de band met de filmliefhebbers te versterken. “We wilden een thuis creëren voor ZAAL 9, een plek die helemaal in het teken staat van film,” aldus Nico Francois, co-host van de podcast.

“Op de grote platformen ben je één van de velen. In onze eigen app kunnen we onze luisteraars een rijkere, persoonlijkere ervaring bieden. Elke besproken film is gelinkt aan Letterboxd, en onze community krijgt een stem via de polls. Het is een eerste stap richting een echt filmclubgevoel.”

De ZAAL 9-app is gebouwd rond de kern van de podcast – de liefde voor film – en biedt een aantal unieke functies:

Letterboxd-integratie: Alle films uit de afleveringen zijn rechtstreeks te bekijken op Letterboxd, met extra info en ratings.

Interactieve polls: Na elke aflevering kunnen luisteraars stemmen op hun favoriete film en zo mee de toon zetten voor de volgende episodes.

Steun de podcast: Fans kunnen ZAAL 9 rechtstreeks steunen via de app – met een Merch-sectie (T-shirts, mokken, tassen) en een Superfan-abonnement van €3 per maand.

Directe feedback: Een ingebouwde feedbackknop maakt het eenvoudig om rechtstreeks contact op te nemen met de hosts.

ZAAL 9 is een tweewekelijkse Vlaamse filmpodcast van Nico Francois, Steven Colin en Matthias Mertens. In elke aflevering bespreken ze het laatste filmnieuws en duiken ze met drie zorgvuldig gekozen films in een centraal thema. De podcast staat bekend om zijn scherpe analyses, filmkennis met een hoek af en aanstekelijke liefde voor cinema.

Meer informatie: zaal9.be

Benny Safdies worstelbiopic The Smashing Machine had het zwaar te verduren aan de Amerikaanse box office het voorbije weekend. De film met Dwayne Johnson als voormalig UFC-kampioen Mark Kerr haalde maar 5,9 miljoen dollar binnen op meer dan 3.000 schermen in de VS.

Enkele weken geleden lagen de prognoses nog rond de 17 miljoen dollar, maar de totale nationale opbrengst lijkt nu te zullen blijven steken op zo’n 15 miljoen dollar. Met een budget van 50 miljoen exclusief marketingkosten is het Johnsons slechtste openingsweekend tot nu toe.

Sportdrama’s doen het traditioneel zwak in het buitenland, zeker die over Amerikaans worstelen, waardoor een internationale redding onwaarschijnlijk is.

Hoewel de film in Venetië een ovatie van vijftien minuten kreeg, bleven de recensies lauw. Ook de CinemaScore van B- wijst op gemengde reacties. Volgens Variety bestond bijna 70 procent van het openingsweekendpubliek uit mannen tussen 18 en 36 jaar – het gebruikelijke publiek voor een Dwayne Johnson-blockbuster, maar niet dat van een arthousefilm.

Johnson reageerde op Instagram intussen op de teleurstellende cijfers en prees regisseur Safdie, de cast en de crew, evenals het publiek dat de film wel kwam bekijken.

Robin Williams’ dochter Zelda Williams, heeft op Instagram opgeroepen om te stoppen met haar AI-gegenereerde video’s van haar overleden vader te sturen.

De steracteur is net zoals veel gestorven collega’s het onderwerp geworden van talloze AI-video’s die op sociale media circuleren. Zelda, die zich al tijdens de SAG-AFTRA-stakingen in 2023 uitsprak over het gebruik van AI, schreef:

“Stop alsjeblieft met me AI-video’s van mijn vader te sturen. Stop met te denken dat ik dat wil zien of zal begrijpen — dat doe ik niet en dat zal ik niet. Als je probeert me te pesten, prima, ik heb al erger gezien. Maar als je enig fatsoen hebt, stop hier alsjeblieft mee. Dit is niet wat hij gewild zou hebben.”

Ze wordt woest te zien hoe het nalatenschap van echte mensen wordt herleid tot wat ze beschrijft als “verschrikkelijke TikTok-smurrie-poppenkast”. Volgens haar maken de gebruikers geen kunst, maar “walgelijk overbewerkte hotdogs van het leven van echte mensen en de geschiedenis van kunst en muziek, om die vervolgens aan iemand anders op te dringen in de hoop op een duimpje omhoog”.

AI-video’s staan opnieuw ter discussie na de lancering van OpenAI’s Sora 2, die een golf aan nieuwe AI-creaties heeft veroorzaakt, naast vergelijkbare tools als Google’s Veo en het Chinees eigendom Kling.

Oscargenomineerd regisseur Felix van Groeningen (The Broken Circle Breakdown, Beautiful Boy, De Acht Bergen) is volop bezig met de opnames van zijn nieuwste film Let Love In. Het scenario werd geschreven door Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch en Anne Paulicevich. De opnames vinden plaats in België.

De hoofdrollen zijn voor Charlotte Vandermeersch (co-regisseur van De Acht Bergen) en Luca Marinelli (De Acht Bergen, Mussolini: Son of the Century).

Let Love In is het emotioneel turbulente verhaal van een koppel dat, nadat een lang verzwegen affaire aan de oppervlakte is gekomen, met de moed der wanhoop zijn eigen demonen in de ogen kijkt. Maar wat een onoverkomelijke relatiecrisis lijkt, onthult zich als een kans tot heling en verbinding. Een zoektocht naar eerlijkheid, vrijheid, intimiteit… en een veel dieper begrip van wat het betekent om geliefden te zijn.

Felix van Groeningen regisseerde eerder o.a. De Helaasheid der Dingen en The Broken Circle Breakdown. Daarnaast regisseerde hij het veelgeprezen Beautiful Boy, met Timothée Chalamet en Steve Carell in de hoofdrollen, en won hij de Juryprijs op het Filmfestival van Cannes voor zijn epos Le Otto Montagne.

Producenten zijn Hans Everaert, Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch, Mario Gianani, Lorenzo Mieli en Lorenzo Gangarossa. Kinepolis Film Distribution (KFD) brengt de film uit op 21 oktober 2026 in de Belgische bioscopen.

Ter gelegenheid van James Bond Day heeft Amazon nieuwe digitale posters voor de James Bond-franchise onthuld. De beelden, bedoeld als thumbnails voor Prime Video, zijn geïnspireerd op klassieke filmposters maar hebben online heel wat discussie uitgelokt.

De reden: in alle versies is Bonds iconische Walther PPK-pistool verwijderd. Het wapen, decennialang een vast onderdeel van de Bond-identiteit en promotiebeelden, is nergens meer te zien.

Sommige posters gebruiken het originele artwork, maar met opvallende digitale aanpassingen. Op de posters van “Dr. No” en “GoldenEye” lijkt Bond ongemakkelijk in het luchtledige te grijpen, wat volgens sommigen een ongepaste handbeweging suggereert.

Op het artwork van “Live and Let Die” zit Roger Moore’s hoofd op een vreemd belichte romp, terwijl “A View to a Kill” hem onnatuurlijk lange armen geeft.

De poster van “Spectre” toont Daniel Craig met een misvormde schouderholster en “Tomorrow Never Dies” lijkt een beeld uit een Omega-reclame te hergebruiken. Andere beelden, zoals die van “From Russia with Love” en “The Living Daylights”, gebruiken vlakke persfoto’s waarop Bond er simpelweg verveeld uitziet.

De nieuwe afbeeldingen staan intussen op Prime Video en duiken ook op bij andere platformen, waaronder iTunes. De ingreep heeft discussies op gang gebracht over hoe Amazon de marketing zal aanpakken voor de nieuwe Bond-film van Denis Villeneuve.

Alejandro González Iñárritu, de regisseur van onder meer Birdman en Babel, komt volgend jaar op de proppen met een film die de werktitel Judy draagt en Tom Cruise in de hoofdrol heeft.

Onlangs bevestigde Iñárritu dat de film in de herfst van volgend jaar wordt uitgebracht en naar verwachting in februari of maart klaar zal zijn. “We hebben nog een lange weg te gaan in de postproductie,” klinkt het.

Het project is zijn eerste Engelstalige film sinds The Revenant (2015) en werd naar verluidt op 35mm VistaVision gedraaid, met vaste director of photography Emmanuel Lubezki achter de lens.

Iñárritu klonk gepassioneerd over Cruise, die te zien zal zijn in een zeldzame niet-blockbusterrol: “Hij is de meest verrassende, lieve en toegewijde acteur met wie ik ooit heb gewerkt. Zijn passie, integriteit en voorbereiding zijn ongeëvenaard. Filmmaken is al veertig jaar zijn leven. Ik heb nog nooit iemand zo toegewijd gezien.”

Naast Cruise spelen ook Riz Ahmed, Sandra Hüller, John Goodman en Jesse Plemons mee. De film wordt omschreven als een “wilde komedie” die “uitdagend maar enorm leuk” was om te draaien.

Cruise vertolkt een machtige man die de wereld probeert te overtuigen dat hij haar redder is — tot zijn eigen daden leiden tot verwoestende gevolgen.

De Belgische filmmaker Michiel Blanchart, bekend van La nuit se traîne, is volgens diverse bronnen de topkandidaat om de volgende Final Destination-film te regisseren. Het project volgt op Final Destination: Bloodlines en zou Blancharts Engelstalige debuut worden.

Hoewel er nog geen officieel aanbod op tafel ligt, zou de regisseur na een korte maar intensieve zoektocht bovenaan de lijst zijn beland. Bloodlines groeide eerder dit jaar uit tot het grootste succes in de 25-jarige franchisegeschiedenis.

De film, geregisseerd door Zach Lipovsky en Adam Stein, ging in mei wereldwijd in première en haalde ruim 314,6 miljoen dollar op, waarvan 138,1 miljoen in de VS.

Na een onverwachte ontmoeting slaat de vonk over tussen Fleur en Julian. Wanneer Julian haar ten huwelijk vraagt, ontstaat bij Fleur het gedurfd idee om te trouwen in elk land waar twee vrouwen dat mogen. Wat begint als een droom, groeit uit tot een ambitieus plan. Gedreven door liefde en een alsmaar groeiend gevoel van noodzaak, wagen ze de sprong en beginnen ze aan hun unieke huwelijksreis. Na slechts vier ceremonies komt hun Project 22 tot een onvermijdelijke, pijnlijke stilstand. Een verhaal over grenzeloze liefde en de kwetsbaarheid van het leven.

Op zondagnamiddag 26 oktober organiseert Vertigo met dank aan Lumière Distribution een avant-première van Cato Kusters’ Fleur Pierets-verfilming Julian in Cinema Lumière Mechelen.

Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

    • Klik hier, ga voor een VIP- of VRIEND-abonnement en je bent zeker van een duoticket voor deze vertoning en nog vele andere!

    • Of waag je kans en vul onderstaand formulier in en maak kans op een duoticket.

Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op XInstagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!

Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.

Dwayne ‘The Rock’ Johnson stijgt boven zichzelf uit als MMA-legende Mark Kerr, een Amerikaanse mixed martial arts-vechter die wordt beschouwd als een van de grootste talenten in de geschiedenis van de sport. In de ring is hij onverslaanbaar, maar erbuiten strijdt hij tegen verslaving, innerlijke demonen en de druk van zijn succes. Ondertussen worstelt zijn vriendin Dawn (Emily Blunt) met haar plek in de chaotische wereld van de vechtsport en in het leven van Mark.
https://youtu.be/PUlg_y0DHhs

Op dinsdag 21 oktober organiseert Vertigo met dank aan Searchers een avant-première van het MMA-drama The Smashing Machine met een sensationele acteerprestatie van The Rock in Kinepolis Antwerpen.

Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

    • Klik hier, ga voor een VIP- of VRIEND-abonnement en je bent zeker van een duoticket voor deze vertoning en nog vele andere!

    • Of waag je kans en vul onderstaand formulier in en maak kans op een duoticket.

Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op XInstagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!

Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.

In Parijs in 1959 draait Jean-Luc Godard in 20 dagen zijn debuutfilm À Bout de Souffle, die later uitgroeit tot een legendarische klassieker. De film is het startpunt van Nouvelle Vague, een nieuwe stroming binnen de Franse cinema. Godard, die tot dan toe filmcriticus is en schrijft voor het gerenommeerde Cahiers du Cinéma, besluit dat zelf films maken de beste kritiek is. Hij krijgt financiering voor een lowbudgetfilm en zet het scenario van François Truffaut, over een gangsterkoppel, naar eigen hand. Ondanks twijfels van cast en crew over Godards merkwaardige werkwijze blijkt zijn debuut een schot in de roos.

Op zondagnamiddag 12 oktober organiseert Vertigo met dank aan Cherry Pickers een avant-première van Richard Linklaters Cannes-ssensatie Nouvelle Vague in Cinéma Galeries te Brussel.

Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

    • Klik hier, ga voor een VIP- of VRIEND-abonnement en je bent zeker van een duoticket voor deze vertoning en nog vele andere!

    • Of waag je kans en vul onderstaand formulier in en maak kans op een duoticket.

Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op XInstagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!

Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.