Deze maand in Vertigo
Young Hearts
Nostalgisch uit de kast met Anthony Schatteman
100 X Vertigo
Alle 200 (wissel)covers op een rij
BXL
De grootstadsblues van Ish en Monir Ait Hamou
Lees online
Wanneer tweelingbroers Hal en Bill op zolder hun vaders oude speelgoedaapje vinden, worden ze geconfronteerd met een reeks sterfgevallen in hun omgeving: iedere keer als het aapje op zijn trommel roffelt, lijkt dat het voorteken van een noodlottige dood.
Om aan deze vloek te ontsnappen, dumpen ze de aap en gaan de broers in de jaren die daarop volgen ieder hun eigen weg. Maar wanneer de onverklaarbare sterfgevallen plots opnieuw beginnen, moeten Hal en Bill zich opnieuw verenigen om het gedoemde speelgoed voor eens en voor altijd te vernietigen.
Op dinsdag 25 februari organiseert Vertigo met dank aan Searchers een avant-première van Oz ‘Longlegs‘ Perkins’ volgende horrorsensatie The Monkey in Kinepolis Antwerpen.
Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:
Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op X, Instagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!
Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.
World of Reel verzamelde 415 jaarlijstjes, berekende de resultaten en kwam zo tot een lijst van de 30 meest internationaal geprezen films van het jaar.
De top 5 van 2024 is:
De lijst toont een grotere verscheidenheid aan films dan de meer traditionele polls van cinefielere tijdschriften, zoals Sight & Sound en Film Comment, waarbij sommige films die in die polls hoog eindigden niet in de top 30 van deze gecombineerde lijst voorkomen.
Het volledige overzicht!:
1) “Anora” (Sean Baker) — 158 lists
2) “The Substance” (Coralie Fargeat) — 114
3) “Challengers” (Luca Guadagnino) — 110
4) “Dune: Part Two” (Denis Villeneuve) — 90
5) “The Brutalist” (Brady Corbet) — 89
6) “Nickel Boys” (RaMell Ross) — 81
7) “I Saw the TV Glow” (Jane Schoenbrun) — 77
8) “All We Imagine As Light” (Payala Kapadia) — 70
9) “Conclave” (Edward Berger) — 58
10) “Furiosa” (George Miller) — 57
11) “Hard Truths” (Mike Leigh) — 56
12) “A Real Pain” (Jesse Eisenberg) — 54
13) “Sing Sing” (Greh Kwedar) — 48
14) “Love Lies Bleeding” (Rose Glass) — 41
15) “Do Not Expect the End of the World” (Radu Jude) — 41
16) “Wicked” (John M. Chu) — 40
17) “Evil Does Not Exist” (Ryusuke Hamaguchi) — 40
18) “Nosferatu” (Robert Eggers) — 38
19) “The Wild Robot” (Chris Sanders) —- 38
20) “Civil War” (Alex Garland) — 37
21) “The Beast” (Bertrand Bonello) — 36
22) “A Complete Unknown” (James Mangold) — 32
22) “A Different Man” (Aaron Schimberg) — 32
22) “La Chimera” (Alice Rohrwacher) — 32
25) “Juror #2” (Clint Eastwood) — 27
26) “The Seed of the Sacred Fig” (Mohammad Rasoulof) — 25
27) “Hit Man” (Richard Linklater) — 26
28) “Emilia Perez” (Jacques Audiard) — 26
29) “Babygirl” (Halina Reijn) — 25
30) “My Old Ass” (Megan Park) — 24
Inspiratie opgedaan? Goed zo! Breng dan nu zelf je Vertigo Awards-stem uit en maak kans op een duoticket voor onze duizelingwekkende awardsshow!
Warner ging er blijkbaar van uit dat Clint Eastwoods recentste film Cry Macho een flop zou zijn. De film bracht 15 miljoen dollar, maar had een budget van 33 miljoen dollar.
De nieuwe CEO David Zaslav stelde het maken van de film nadat hij in dienst trad in vraag. De Warner-medewerkers antwoordden dat ze vonden dat ze dit Clint Eastwood verschuldigd waren na een samenwerking van meer dan 50 jaar en Eastwoods talent om consequent films op tijd en onder budget af te leveren.
Zaslav zou naar verluidt daarop de bekende uitspraak van Jerry Maguire geciteerd hebben: “It’s not show friends, it’s show business.”
Sinds zijn aanwijzing tot CEO heeft Zaslav al verschillende projecten geschrapten belooft om 3 miljard dollar te besparen na de fusie met Discovery. Daarnaast zou de studio opnieuw meer gaan inzetten op bioscoopreleases, met 20 tot 25 film per jaar.
Bron: IndieWire
Acteur Paul Rust, bekend van de Netflix-serie Love, heeft de 17 films van regisseurs Joel en Ethan Coen gerangschikt van beste naar slechtste. Hij maakte er een raadseltje van en gebruikte alleen emoji’s om ze uit te beelden.
Zo gebruikte hij een emoji van een zwangere vrouw en een politieagente voor Fargo en een emoji van een bowlingbal en enkele kegels voor The Big Lebowski. De andere kan je hieronder ontdekken:
Coen Bros ranked
1. 🤰👮♀️
2. 💈
3. 🤼♂️🎞
4. 🚫🇺🇸👴🏻
5. 🎳
6. 💉🤤
7. 👶
8. ⭕️
9. ✝️ 🎞
10. ✡️🌪
11. 🔥 📖
12. 🎼🗽
13. 🌬 🎩
14. ⚖️ 💔
15. 🤠🐴
16. 👨👩👧👧 ❓
17. The Ladykillers— Paul Rust (@paulrust) October 20, 2018
Bron: IndieWire
De productie van Avengers: Doomsday zou niet bepaald vlekkeloos verlopen. Eerst was er het uitstel van de release met een half jaar en vorige week dook het gerucht op dat er sprake was van spanningen op de set.
Er zou namelijk een conflict zijn ontstaan tussen twee bekende castleden na een opmerking die als grap was bedoeld, maar te familiair overkwam en zo tot een hoogopgelopen woordenwisseling leidde.
De situatie escaleerde in die mate dat Marvel besloot een oplossing te zoeken waarbij de acteurs gezamenlijke scènes eventueel apart zouden opnemen. Die ingrijpende en dure ingreep werd echter gezien als een gebaar van goede wil, waarop excuses volgden en de kwestie werd bijgelegd.
Sindsdien zijn er geen nieuwe incidenten gemeld.
In aflevering 34 van FC VERTIGO vergroeit podcasthost Steven met een duizelingwekkende dosis cinema.
In de NIEUWS-sectie passeren onder meer Quentin Tarantino die zichzelf quoteert, het overlijden van Brits acteericoon Terence Stamp en heel veel rebootgedoe.
Qua RECENSIES bespreekt Steven zijn Cannes-favoriet Sentimental Value en de controversiële horrorhit Together.
Tot slot overloopt Steven een reeks BODY HORROR-TOPPERS, die de weg hebben geplaveid voor het voorgenoemde Together.
FC VERTIGO is te beluisteren op onze Spotify– en Apple Podcasts-kanalen, en te bekijken op het hieronder gelinkte YouTube-kanaal.
Over Quentin Tarantino’s oeuvre lopen de meningen al drie decennia uiteen. Sinds zijn debuut met Reservoir Dogs (1992) leverde de regisseur negen films af, waaronder Pulp Fiction, Kill Bill en Once Upon a Time in Hollywood.
Terwijl fans en critici blijven discussiëren over welk werk zijn magnum opus is, gaf Tarantino in een recente podcastinterview zelf tekst en uitleg over hoe hij zijn filmografie beoordeelt.
Tarantino een onderscheid tussen zijn persoonlijke favoriet, zijn beste werk, de film die hem het meest typeert en die waarin hij naar eigen zeggen het sterkst regisseerde.
Volgens Tarantino is Once Upon a Time in Hollywood zijn favoriete film, terwijl hij Inglourious Basterds zijn beste werk en “meesterstuk” noemt.
Kill Bill beschouwt hij daarentegen als de ultieme Tarantino-film: een project dat volledig ontsproten is aan zijn verbeelding, obsessies en stijl, en dat volgens hem alleen door hemzelf gemaakt kon worden.
Quentin Tarantino heeft voor het eerst uitgebreid toegelicht waarom hij The Movie Critic als geplande tiende en laatste film heeft afgevoerd.
Het project kreeg vorig jaar nog een Californische belastingkorting van 20 miljoen dollar toegewezen en stond in de planning om deels in 2024 en voornamelijk in 2025 te worden opgenomen.
In de podcast The Church of Tarantino bevestigde de regisseur dat het oorspronkelijk niet om een film maar om een achtdelige televisiereeks ging. Uiteindelijk herwerkte hij het scenario, maar gaandeweg verloor hij zijn enthousiasme:
“Tijdens de preproductie merkte ik dat ik wel enthousiast was over het schrijven, maar niet over het uit daaropvolgende filmen. Het voelde alsof ik hetzelfde terrein betrad dat ik had verkend met Once Upon a Time in Hollywood. Mijn laatste film moet eentje zijn waarbij ik opnieuw in onbekend gebied stap.”
Geruchten dat Brad Pitts personage Cliff Booth uit Once Upon a Time in Hollywood in de film zou terugkeren, ontkrachtte hij volledig. De gelijkenis lag volgens hem enkel in de setting: Los Angeles, maar dan in 1977 in plaats van 1969.
Intussen is Tarantino betrokken bij The Adventures of Cliff Booth, de door hem geschreven en geproduceerde spin-off van Once Upon a Time in Hollywood, die geregisseerd wordt door David Fincher.
Tarantino verwacht daarvaneen beperkte awards run, maar geen grootschalige bioscooprelease : “Dat is niet het businessmodel van Netflix.”
Vandaag zijn twee gekke geruchten verschenen over Denis Villeneuves James Bond-film.
Volgens The Hollywood Reporter zou de 37-jarige roodharige Welshe acteur Scott Rose-Marsh eind juni auditie hebben gedaan.
Bronnen dicht bij de productie melden dat hij scènes las uit GoldenEye (1995), vermoedelijk op verzoek van de pas aangestelde regisseur Denis Villeneuve. Rose-Marsh zou daarbij slechts één instructie hebben gekregen: “Imiteer geen eerdere Bond.”
Als dit klopt, zou dit ingaan tegen eerdere geruchten dat Amazon mikte op een twintiger om een jonger publiek aan te spreken.
Daarnaast meldt OK Magazine dat Amazon-topman Jeff Bezos zijn kersverse vrouw en voormalig journalist zou willen lanceren in een prominente rol in de nieuwe Bond-film.
“Dat is geen fantasietje. Jeff wil haar op het scherm, punt,” aldus het blad.
Leonardo DiCaprio heeft tijdens een gesprek met zijn One Battle After Another-regisseur Paul Thomas Anderson voor Esquire onthuld dat hij het afslaan van Andersons Boogie Nights de grootste misser uit zijn carrière beschouwt.
De acteur was destijds de eerste keuze voor Eddie Adams, die in de pornowereld doorbreekt onder de naam Dirk Diggler. DiCaprio wees de rol echter af omdat hij al verbonden was aan Titanic, de film die van hem een wereldwijde superster maakte.
“Boogie Nights was een belangrijke film voor mijn generatie”, aldus DiCaprio. “Mark Wahlberg is briljant in zijn rol en de film vind ik een meesterwerk.”
PTA kwam bij DiCaprio uit door diens vertolking in The Basketball Diaries. Toen DiCaprio nee zei, tipte hij zijn tegenspeler Mark Wahlberg, wat uiteindelijk leidde tot een van de meest iconische rollen uit diens carrière.
Warner Bros. Pictures en New Line Cinema zouden volgens The Hollywood Reporter in gesprek zijn met regisseur Zach Cregger over een prequel op zijn horrorhit Weapons. Het potentiële film project zou draaien om Aunt Gladys, het excentrieke, oranjeharige personage met oversized bril en opvallende make-up dat plots opduikt in het stadje waar Weapons zich afspeelt.
De huiverthriller van Cregger is opgebouwd in hoofdstukken, elk verteld vanuit het perspectief van een ander personage: Justine (Julia Garner), Archer (Josh Brolin), Paul (Alden Ehrenreich), James (Austin Abrams), Marcus (Benedict Wong) en Alex (Cary Christopher). Volgens insiders bevatte het oorspronkelijke script ook een hoofdstuk rond Gladys (Amy Madigan), maar dat werd omwille van de speelduur geschrapt.
Die ‘verloren’ episode zou nu de basis kunnen vormen voor een volledige speelfilm. Concrete afspraken of een productieplanning zijn er nog niet. Cregger werkt momenteel in Praag aan de reboot van Resident Evil voor Sony Pictures, gepland voor een bioscooprelease in september volgend jaar.