30.10.2025
Analyse legt floppen recente volwassen drama’s onder de loep
Een analyse werpt nieuw licht op de tegenvallende box-officeprestaties van volwassenen drama’s de voorbije maanden.
De opvallendste conclusie is dat After the Hunt van Luca Guadagnino een financiële ramp is gebleken. Na drie weken haalde de film amper 2,9 miljoen dollar in de Verenigde Staten en 6 miljoen wereldwijd, tegenover een productiebudget van naar schatting 70 à 80 miljoen dollar. Alleen al Julia Roberts’ salaris zou 20 miljoen dollar hebben bedragen.
Ook andere titels die mikten op een volwassen publiek, kwamen niet van de grond, waaronder Caught Stealing, The Smashing Machine, A Big Bold Beautiful Journey, Anemone, Kiss of the Spider-Woman en Springsteen: Deliver Me From Nowhere. Veel van deze producties werden aangevoerd door grote sterren, waren R-rated en werden gepositioneerd als mogelijke Oscarkandidaten.
Er zijn enkele uitzonderingen. One Battle After Another groeide uit tot een kritisch en commercieel succes, terwijl Roofman met zijn bescheiden budget van 19 miljoen dollar naar behoren presteerde.
Volgens een studiobron ligt het probleem bij het publiek zelf: “De groep van 40- tot 60-plussers die vroeger regelmatig naar de bioscoop ging, zijn we grotendeels verloren aan streaming.” Anderen wijzen op de versnelde mond-tot-mondreclame, waardoor een snellere release naar digitale platformen voor sommige films de enige rendabele strategie is.
Uit cijfers van onderzoeksbureau NRG blijkt dat 70 procent van de studioreleases tegenwoordig binnen 45 dagen beschikbaar is op PVOD, tegenover 40 procent in 2022.
De overstap naar streamingdiensten zoals Disney+ en Netflix verloopt daarentegen trager: 60 procent van de titels verschijnt pas na meer dan 90 dagen, een forse stijging tegenover 14 procent drie jaar geleden.
 
    
