14.09.2025
Leonardo DiCaprio niet langer populair genoeg om van nieuwe PTA One Battle After Another een hit te maken?
Paul Thomas Andersons nieuwe film One Battle After Another wordt door critici en collega-filmmakers al bestempeld als een van de beste titels van het jaar en een serieuze Oscar-kandidaat.
De trailers werden veel bekeken, vroege screenings leverden lovende reacties op en zelfs het commerciële potentieel wordt geprezen – iets wat zeldzaam is in het awardscircuit. Toch hangt er een schaduw boven de release.
Volgens bronnen opent de 160 minuten durende R-rated film naar verwachting met slechts 15 à 20 miljoen dollar in de VS. Voor een productie met een officieel budget van 130 tot 140 miljoen dollar – door externe partijen zelfs boven de 150 miljoen ingeschat – is dat geen al te best vooruitzicht.
De hoofdrol van Leonardo DiCaprio moest de star power geven, maar onderzoek wijst uit dat zijn box-officewaarde tanende is, vooral bij het jongere publiek. Hoewel DiCaprio geldt als een van de meest gerespecteerde acteurs van zijn generatie, blijkt dat bijna een kwart van de ondervraagden hem overschat vindt. Zijn afwezigheid op sociale media en weigering om deel te nemen aan grote franchises zouden zijn bereik bij onder-35-jarigen beperken.
In de jaren 2010 haalde DiCaprio met gemak meer dan 250 miljoen dollar wereldwijd met titels als Shutter Island (294 miljoen), The Great Gatsby (353 miljoen), The Wolf of Wall Street (407 miljoen), Django Unchained (426 miljoen), The Revenant (533 miljoen) en Once Upon a Time in Hollywood (392 miljoen).
Vandaag lijken die cijfers moeilijker te bereiken. De vergelijking met Martin Scorsese’s Killers of the Flower Moon – die in de bioscoop slechts 158 miljoen dollar haalde wereldwijd – dringt zich op.