Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

16.06.2025

Traileronderzoek toont aan dat filmmarketing teert op verouderde ideeën bioscooppubliek

door Vertigo

De filmwereld investeert jaarlijks miljoenen in marketing, maar volgens audience intelligence-platform DiO lopen studio’s en verdelers heel wat inkomsten mis door vast te houden aan ouderwetse ideeën over het bioscooppubliek.

In een grootschalig onderzoek onder 37.000 respondenten gebruikte DiO geavanceerde analysetools als gezichtsherkenning, biometrische en cognitieve data om te meten hoe trailers  emotioneel binnenkomen bij kijkers.

De resultaten wijzen uit dat jonge mannelijke kijkers sterker connecteren met narratief gedreven content dan met snelle actiefilms. Bovendien geven ze de voorkeur aan zachtere, genuanceerde mannelijke personages en krachtige, zelfstandige vrouwelijke hoofdrollen in plaats van karikaturale actiehelden of bijrollen.

“Onze data wijzen op een veranderende kijk op mannelijkheid en een groeiende behoefte aan diepere, authentiekere verhalen,” aldus DiO.