01.11.2022
Close: Lukas Dhont bewijst zich andermaal als een van Vlaanderens grootste filmauteurs (recensie)
Hoewel Lukas Dhont niets aan zijn observerende en ingetogen stijl heeft veranderd, is Close een heel andere film geworden dan zijn eerste langspeler Girl, waarmee hij enkele jaren geleden in Cannes onder meer de Caméra d’Or won.
De film focust zich op twee dertienjarigen, Léo en Remi. Ze zijn beste vrienden en blijven vaak bij elkaar slapen. Wanneer er op school echter geroddeld wordt over hun hechte band, neemt Léo afstand van zijn boezemvriend. Dat heeft de nodige gevolgen.
Wat volgt, is een verhaal over schuldgevoelens, pijn, vergeving en verwerking. Dhont is niet zo geïnteresseerd in een opeenstapeling van verrassende wendingen. Hij bestudeert in de eerste plaats personages, vooral wanneer ze zwijgen en denken. Daar ligt zijn enorme talent. Hij kan kristalhelder weergeven wat er in het hoofd van zijn protagonisten speelt. Iets wat weinig regisseurs gegeven is en wat van hem een van Vlaanderens grootste filmauteurs maakt.
Daarnaast weet Dhont zijn film vol subtekst te steken. Zo wordt de evolutie van het verhaal gekoppeld aan de verandering van de seizoenen, wat herinneringen oproept aan de aanpak van Federico Fellini in La strada en Amarcord. Er is ook sprake van een spel met kleuren zonder dat dat ooit te nadrukkelijk wordt.
Misschien hadden bepaalde scènes wat dramatischer gekund. Zo wordt het grote conflict naar het einde toe wel heel snel opgelost. Dat neem je er echter bij omdat Close als geheel zo zacht, pakkend, subtiel en doordacht is.
Deze (gedeelde) Grand Prix-winnaar op de recentste editie van het filmfestival van Cannes geeft nog meer aan dan Girl dat Dhont in staat is tot een heus meesterwerk. Dat is behoorlijk straf als je weet dat hij nog maar 31 lentes telt. Ter vergelijking: Jean-Luc Godard was 30 ten tijde van À bout de souffle, Martin Scorsese 34 toen hij Taxi Driver maakte en David Lynch 40 tijdens de release van Blue Velvet.
Tot slot: veteraanproducent Dirk Impens (Daens, Manneken Pis, Team Spirit, The Broken Circle Breakdown, Girl) had zich geen betere afscheidsfilm kunnen inbeelden.
>>Klap
Lukas Dhont (Girl) exploreert in zijn tweede film het drama van twee hartsvrienden die brutaal uit elkaar groeien. Een Vlaamse Les 400 coups.
Regie Lukas Dhont
Cast Eden Dambrine, Émilie Dequenne, Kevin Janssens
Speelduur 1u45
Vanaf 2 november in de bioscoop