Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

20.09.2022

Don’t Worry Darling: Florence Pugh schittert in paranoiathriller van Olivia Wilde (recensie)

door Chris Craps

Olivia Wilde wilde na haar regiedebuut, de komedie Booksmart, iets totaal anders maken. Dat werd Don’t Worry Darling. Waarschijnlijk zag ze in dit project de ultieme #MeToo-film én een update van de seventiesklassieker The Stepford Wives.

Die film was immers het toenmalige Hollywoodantwoord op de feministische beweging van eind jaren zestig en werd een ware cultfilm. The Stepford Wives bleef zo in het collectieve geheugen steken dat dertig jaar later een (zwaar geflopte) remake het levenslicht zag. Don’t Worry Darling is dus min of meer de tweede remake.

Om wat afstand te houden van The Stepford Wives injecteerde Wilde haar ‘originele’ verhaal met ingrediënten uit Rosemary’s Baby, The Truman Show, The Matrix, The Thirteenth Floor, The Bourne Identity, The Village, Inception, Get Out, Us en nog vele andere klassiekers.

Het verhaal begint ergens in de jaren vijftig in een valleidorpje dat gebouwd werd door een bedrijf voor zijn werknemers. Die zweren allemaal geheimhouding en leiden in ruil een heerlijk leven zoals in de ‘ideale familie’-commercials van weleer. Alice (Florence Pugh) en Jack (Harry Styles) vormen een van die perfecte gezinnen. Wanneer Alice plots gekweld wordt door vreemde visioenen, begint ze zich echter vragen te stellen over hun verblijfplaats. 

Heel spannend is Don’t Worry Darling niet. De opbouw gebeurt traag en je weet meteen waar men de mosterd heeft gehaald. Een ander probleem zit hem in de relatie tussen Pugh en Styles omdat er geen vonk tussen de twee te bespeuren valt en omdat de onervaren Styles niet op kan tegen de enorm getalenteerde Pugh.

De film is echter geen catastrofe. Je blijft gefascineerd kijken door de vertolking van natuurtalent Pugh en de fotografie van Matthew Libatique (Black Swan). En uiteraard ben je nieuwsgierig naar de ontrafeling van het mysterie. Al zal het einde voor sommigen een flinke ontgoocheling zijn. Je zit achteraf met meer vragen dan antwoorden. Niet omdat Wilde dat zo wilde, maar omdat de vele scenariogaten niet gedicht worden.

>>Klap

De tweede film van actrice Olivia Wilde als regisseuse kun je als een update van The Stepford Wives omschrijven. Florence Pugh vertolkt in deze paranoiathriller de perfecte echtgenote die ontdekt dat niets is wat het lijkt.

Regie Olivia Wilde
Cast Florence Pugh, Harry Styles, Olivia Wilde
Speelduur 2u03
Vanaf 21 september in de bioscoop