11.03.2022
Filmfestival Oostende onthult duizelingwekkende dosis prijzen
Filmfestival Oostende bekroont jaarlijks verschillende films in diverse competities. In de internationale LOOK!-competitie werd Leave No Traces als grote winnaar gekroond. De film sleepte zowel Beste Film als Beste Production Design in de wacht. In dezelfde competitie werden ook Frank van den Eedens cinematografie voor Nobody Has to Know en het scenario van Drive My Car gelauwerd. Rien à foutre werd de winnaar van de nieuwe COOP!-competitie en Ninjababy werd het prijsbeest in de ook nagelnieuwe SOON!-competitie.
Visueel verbluffende parels in de LOOK!-competitie
In de LOOK!-competitie wordt visueel sterke storytelling bekroond. De jury, die bestond uit actrice Monic Hendrickx, D.O.P. Robrecht Heyvaert, executive producer bij CZAR Eurydice Gysel, regisseur Sahim Omar Kalifa en kunstenaar Fleur Pierets, mocht in deze selectie verschillende prijzen uitreiken: Beste Cinematografie, Beste Scenario, Beste Production Design en Beste Film.
De Pools-Tsjechisch-Franse coproductie Leave No Traces viel twee keer in de prijzen. De jury was erg onder de indruk van het Production Design van Pawel Jarzebski:
“Het production design is rijk aan details en neemt ons moeiteloos mee naar de vroege jaren 80 in Polen. De appartementen, het politiebureau, de rechtszaal, de consequente aankleding van de locaties: alles wat we zien in de film heeft een reden.” – Monic Hendrickx, Robrecht Heyvaert, Eurydice Gysel, Sahim Omar Kalifa en Fleur Pierets
Leave No Traces kaapte ook de hoofdprijs voor Beste Film weg. Regisseur Jan P. Matuszyński ontleedt in zijn film een pijnlijk hoofdstuk uit de Poolse geschiedenisboeken. Op 12 mei 1983 wordt student Grzegorz Przemyk het slachtoffer van politiebrutaliteit. De 18-jarige aspirant-dichter overleed aan zijn verwondingen.
De jury was erg ontroerd: “De film was voor ons een aanslag op ons gevoel van rechtvaardigheid. Het verhaal van de vrienden wordt wervelend verteld en is emotioneel meeslepend. De personages zijn nergens eenduidig slecht, maar radars in het systeem. Je voelt zo sterk de verdrietige onmacht. De makers weten zelfs te flirten met humor terwijl het zo’n zwaar onderwerp is. Dat is razend knap gedaan.” – Monic Hendrickx, Robrecht Heyvaert, Eurydice Gysel, Sahim Omar Kalifa en Fleur Pierets
De jury bekroonde Nobody Has to Know, van de Belgische regisseur Bouli Lanners, met Beste Cinematografie. In de LOOK!-competitie gaat deze award overigens niet naar de regisseur, maar naar de Director of Photography, een unicum in Europa. D.O.P. Frank van den Eeden heeft onder meer ook Belgische successen als Home, Girl en De Patrick op zijn indrukwekkende cv staan. Bouli Lanners en hoofdrolspeler Michelle Fairley waren bovendien te gast op deze editie van Filmfestival Oostende en kregen een ster op de Oostendse Walk of Fame.
“Het camerawerk van Frank van den Eeden tilt het scenario en de film op. Het is tegelijkertijd benauwend als het gaat over de sociale controle, en bevrijdend als het gaat over de liefde. De camera is niet objectief, blijft heel dicht op de huid waardoor de kijker intiem bij de twee hoofdpersonages betrokken wordt. Knap gedaan en wonderschoon.” – Monic Hendrickx, Robrecht Heyvaert, Eurydice Gysel, Sahim Omar Kalifa en Fleur Pierets.
Nobody Has to Know verschijnt op 23 maart in de zalen.
Als laatste werd ook het scenario van Drive My Car van de Japanse regisseur Ryûsuke Hamaguchi door de jury gehuldigd in de categorie Beste Scenario:
“Het scenario van Drive My Car, door Haruki Murakami en Ryûsuke Hamaguchi, is intelligent en zorgvuldig geschreven met prachtige dialogen, waarin de stiltes boekdelen spreken. ” – Monic Hendrickx, Robrecht Heyvaert, Eurydice Gysel, Sahim Omar Kalifa en Fleur Pierets
Debuutfilms en tweede features in de SOON!-competitie
In de SOON!-competitie werden heel wat markante coming-of-ageportretten van een nieuwe generatie filmmakers geselecteerd. Toch stak er één film met kop en schouders bovenuit. De vierkoppige jury, bestaande uit regisseur, RITCS-docent en bezieler van Theater aan Zee Marc Lybaert, grafisch ontwerper Amira Daoudi en creatief duo Gus & Stella, riep het Noorse Ninjababy uit tot winnaar van deze competitie.
“Ninjababy geeft een kick! Knotsgek en verrassend. Sterk, geestig, geëngageerd. Prachtige balans tussen de gitzwarte humor en het zware thema. Maar je komt lachend uit de cinemazaal. De actrice Kristine Kujath Thorp levert een heel grappige, intrigerende en aangrijpende performance. De animaties die haar gedachten uitbeelden maken er een zeer unieke film van.” – Marc Lybaert, Amira Daoudi en Gus & Stella
In deze film van Yngvild Sve Flikke ontdekt de 23-jarige Rakel plots dat ze al zes maanden zwanger is. De illustratrice vermoedt dat het een sluwe ninjababy is die zich al zo lang in haar buik schuilhoudt. Om Rakels conflicterende gevoelens in beeld te brengen, koos de Noorse regisseur voor een guitige mix van live-action en animatie, waarin de plagerige ninjababy letterlijk uit Rakels cartoons springt.
Ninjababy verschijnt op 8 juni in de zalen.
De jury had ook nog twee eervolle vermeldingen klaar, voor Stop-Zemlia van Kateryna Gornostai en Murina van Antoneta Alamat Kusijanovic.
“Stop-Zemlia brengt ons op een virtuoze manier terug naar de emotionele staat van onze adolescentie. De film is fictie, maar de psychologische profielen zijn zeer authentiek gedocumenteerd.” – Marc Lybaert, Amira Daoudi en Gus & Stella
“De prachtige cinematografie, styling, grading, affiche en muziek van Murina laten ons duiken in een hooggespannen en complexe, doch zeer herkenbare, familiale situatie, waarbij de veerkracht en de verlangens van elk personage mooi tot hun recht komen. De film blijft lang nazinderen in de gedachten als een golfbeweging die de geest blijft beroeren.” – Marc Lybaert, Amira Daoudi en Gus & Stella
De andere genomineerden waren Luzzu van Alex Camilleri, Mon Père, le Diable van Ellie Foumbi, Sisterhood van Dina Duma, You Resemble Me van Dina Amer en Yuni van Kamila Andini.
Succesvolle samenwerkingen in de COOP!-competitie
De selectie van de COOP!-competitie werd samengesteld volgens het principe: “Think globally, act locally“. De FFO-programmatoren gingen op zoek naar opmerkelijke Vlaamse en Nederlandse coproducties. De jury, die bestond uit scenarist Angelo Tijssens, frontvrouw en actrice Lara Chedraoui, regisseur Sarah Kasmi, acteur Noa Tambwe Kabati en filmmakers Kato De Boeck en Flo Van Deuren, kozen vol overtuiging voor de Belgisch-Franse coproductie Rien à foutre.
“Wij werden, om de grote Will Tura te quoten, verliefd op een airhostess. Cassandra (heerlijk en verraderlijk lichtvoetig gespeeld door Adèle Exarchopoulos) neemt ons mee, hoog boven de wolken, en diep, diep in de pijn van de mensen in de frontlinie van lowcost-luchtvaartmaatschappijen. Rien à Foutre van Julie Lecoustre en Emmanuel Marre is een diepmenselijke komedie over de echte waarde van de dingen, over thuiskomen, over afscheid nemen en terugkeren.” – Angelo Tijssens, Lara Chedraoui, Sarah Kasmi, Noa Tambwe Kabati, Kato De Boeck en Flo Van Deuren.
Rien à foutre komt 16 maart in de zalen.
Daarnaast had de jury ook nog een eervolle vermelding voor Jolein Laarman, de scenarist van Do Not Hesitate.
“Haar scenario maakte ons ongemakkelijk, omdat we nergens de makkelijke uitweg vonden, omdat de grenzen tussen goed en slecht steeds meer ambigu werden gemaakt, omdat ze ons deed nadenken over de verschrikking van eenzijdig denken, over de waanzin van oorlog, over de verhalen die we onszelf vertellen.” – Angelo Tijssens, Lara Chedraoui, Sarah Kasmi, Noa Tambwe Kabati, Kato De Boeck en Flo Van Deuren
De andere genomineerden in deze selectie waren Ennio: The Maestro van Giuseppe Tornatore, Miss Marx van Susanna Nicchiarelli, Nr. 10 van Alex van Warmerdam, Samuel’s Travels van Aik Karapetian, Speak No Evil van Christian Tafdrup en The Consequences van Claudia Pinto.