31.12.2021
The King’s Man: Matthew Vaughn mixt Mel Brooks en David Lean in malle prequel (recensie)
The King’s Man kun je nog het best vergelijken met het monster van Frankenstein: een vreemd schepsel dat van ver enigszins normaal lijkt, maar van dichtbij over the top, artificieel en tegelijk akelig én grappig is. Blijkbaar vond regisseur Matthew Vaughn de extreme slapstick van het tweede luik van zijn Kingsman-serie – met die absurde Elton John-bijdrage – een brug te ver en wilde hij terugkeren naar een ernstigere toon. Toch ziet ook deze creatie er heel freaky uit.
Vaughn keert – zonder zijn vaste coscenarist Jane Goldman – terug in de tijd, naar 1914. Hertog Orlando Oxford (Ralph Fiennes) leidt een klein team van spionnen dat voor de Britse overheid werkt. Zijn zoon Conrad (Harris Dickson) staat te trappelen om mee in actie te schieten, maar Oxford, die zijn belofte aan zijn overleden vrouw wil houden, weigert de jongeman bij zijn gevaarlijke operaties te betrekken. Intussen wil een mysterieuze figuur met de hulp van de anarchist Principe, de monnik Rasputin, de illusionist Erik Jan Hanussen en de spionne Mata Hari een wereldoorlog ontketenen.
De mix van realiteit en fictie leidt tot vreemde toestanden. Aan de ene kant volgt Vaughn de hoogtepunten van de geschiedenis, aan de andere kant herschrijft hij die. Dat laatste zou niet zo’n probleem zijn als zijn jonge doelgroep de historische feiten goed kende en bewust was van de komische context. Vaughn serveert de feiten echter bloedserieus om dan plots compleet over the top te gaan. Hij lijkt wel een schizofreen die tegelijk Mel Brooks en David Lean wil zijn.
Daarnaast bekijkt Vaughn de geschiedenis overduidelijk door een typisch hedendaagse, politiek correcte bril. Wanneer Herbert Kitchener de Boeren in concentratiekampen steekt, reageert Oxford daar verbolgen op. Hij heeft ook een zwarte knecht en een jonge vrouw die hij als zijn gelijken behandelt. De regisseur is echter niet zo progressief als hij denkt, want uiteindelijk is het ook hier een oudere blanke man die de vrije wereld moet beschermen.
Op een bepaald moment verlangt Vaughn van zijn toeschouwers dat een dramatische gebeurtenis hen emotioneel raakt. Dat is echter quasi onmogelijk na het hurkdansgevecht van Rasputin (Rhys Ifans) en de extreme overacting van Tom Hollander als keizer Wilhelm, koning George V én tsaar Nicholas II. De malle mix van tonen doet de film uiteindelijk de das om. Spijtig voor Fiennes die zijn talent hier verkwanselt.
>>Klap
In deze prequel op het Kingsman-tweeluik ontdek je hoe Orlando Oxford (Ralph Fiennes) de groep moderne Ridders van de Ronde Tafel oprichtte, terwijl hij de schurken die WO I veroorzaakten probeert op te sporen. Een malle mix van 1917, James Bond en History of the World, Part I.
Regie Matthew Vaughn
Cast Ralph Fiennes, Tom Hollander, Gemma Arterton
Speelduur 2u11
Vanaf 22 december in de bioscoop