03.06.2021
Vertigo interviewt Vlaams-Roemeense regisseuse Teodora Ana Mihai over Cannes-selectie
La Civil, het speelfilmdebuut van de Vlaams-Roemeense regisseuse Teodora Ana Mihai (Waiting for August), is geselecteerd voor het filmfestival van Cannes en zal te zien zijn in de Un Certain Regard-sectie.
“Ik had het niet verwacht, maar ik had het uiteraard gehoopt,” reageert Mihai in een interview met Vertigo. “Het is een droom om een film in Cannes te mogen vertonen.”
In La Civil neemt een Mexicaanse vrouw genaamd Cielo (Arcelia Ramirez) het op tegen een drugskartel nadat haar dochter wordt gekidnapt en de autoriteiten weigeren om in te grijpen. De film is geïnspireerd door het waargebeurde verhaal van Miriam Rodriguez.
Volgens Mihai werd La Civil geselecteerd omdat hij een relevant verhaal vertelt en Ramirez een sterke vervolking neerzet. “Het is ook echt een goede film,” lacht de regisseuse.
Mihai werd in 2017 geselecteerd door Cinéfondation, een stichting van Cannes om jonge regisseurs te steunen, om deel te nemen aan La Résidence, een vierenhalf maanden lang programma waarbij filmmakers begeleid worden bij de ontwikkeling van hun projecten.
“Ik heb toen het scenario van La Civil ontwikkeld en stond dus al ergens op Cannes’ radar,” zegt Mihai. Cannes was echter niet het enige festival dat de film wilde programmeren.
“We hebben hem ook ingezonden voor het festival van Venetië, dat eveneens interesse toonde,” zegt de regisseuse. “Cannes komt echter op de eerste plaats.”
Het uiteindelijk scenario van La Civil werd geschreven door de Mexicaanse auteur Habacuc Antonio De Rosario. Het is dankzij hem dat Mihai in contact kwam met het verhaal van Rodriguez.
De twee leerde elkaar kennen aan de universiteit van Antwerpen en hij suggereerde dat er heel wat interessante verhalen over Mexico te vertellen waren.
“Ik had sowieso al een band met Mexico omdat ik als kind naar school ging in San Francisco en toen veel Mexicaanse vrienden en kennissen had,” zegt Mihai. “Het land is me altijd blijven interesseren.”
La Civil is ondertussen al zes jaar in de maak en zou aanvankelijk een docu worden waar Rodriguez zelf aan meewerkte. “Daarentegen wilden de autoriteiten ons niet helpen, waardoor we niet genoeg vrijheid hadden om Miriams verhaal te vertellen,” zegt Mihai.
Dus vroeg Mihai aan De Rosario om alle getuigenissen die ze hadden verzameld in een fictief verhaal te gieten. “Ironisch genoeg heeft fictie me de vrijheid gegeven om de waarheid te vertellen,” zegt de regisseuse.
La Civil is niet het enige project dat door het verhaal van Miriam Rodriguez is geïnspireerd. Ook Blumhouse werkt aan een verfilming, gebaseerd op het stuk She Stalked Her Daughter’s Killers Across Mexico, One by One van Azam Ahmed voor The New York Times.
Mihai maakt er zich geen zorgen in. “Ik heb geen twijfel aan de authenticiteit van La Civil en er is plaats voor iedereen onder de zon,” zegt ze. “Bovendien moeten we over de problematiek van de film blijven praten tot er verandering komt.”