Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

21.04.2021

Netflix mist doelstelling voor nieuwe abonnees, maar voorspelt beterschap

door Vertigo

Netflix trok in 2020 door de coronacrisis en de bijbehorende lockdowns heel wat nieuwe abonnees aan, maar heeft zijn doelstelling voor het eerste kwartaal van 2021 gemist.

Van de verwachte zes miljoen nieuwe abonnees kwamen er slechts 3,98 miljoen bij. In totaal heeft Netflix nu 218 miljoen abonnees wereldwijd.

Door de versoepelingen van de coronamaatregelen in verschillende landen had Netflix verwacht dat het aantal abonnees trager zou toenemen.

Verder wijt de streamingdienst zijn minder sterke groei aan het feit dat enkele films en series die in het eerste kwartaal van 2021 zouden verschijnen door de pandemie niet op tijd klaar waren.

Netflix voorspelt dat de tweede helft van het jaar meer nieuwe abonnees zal opleveren omdat dan onder meer grote films zoals Red Notice met Dwayne Johnson, Ryan Reynolds en Gal Gadot en Don’t Look Up met Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Timothée Chalamet, Cate Blanchett en Meryl Streep gepland staan.

Volgens de streamingdienst is de lichtere toename van het aantal abonnees niet gelinkt aan de opkomst van concurrenten als Disney+ of aan de recente stijging van de abonnementsprijzen.

In het eerste kwartaal van 2021 zegden namelijk minder mensen hun abonnement op dan in het vierde kwartaal van 2020. “Dat betekent dat we iets meer kunnen vragen, terwijl we de streamingdienst blijven verbeteren,” klinkt het.

Tot slot heeft Netflix enkele van zijn meest bekeken originele films uit het eerste kwartaal van 2020 opgelijst. Daartoe behoren de scifi-/actiefilm Outside the Wire (66 miljoen kijkers), de familiefilm Yes Day (56 miljoen kijkers) en de romcom To All the Boys: Always and Forever (51 miljoen kijkers).

Bron: IndieWire

Lees meer over: