24.10.2020
David Fincher wilde Mank doen aanvoelen als film uit de jaren veertig
Omdat verhaal zich afspeelt in de aanloop naar de release van Citizen Kane in 1941 wilde David Fincher dat Mank overkwam als een film uit de jaren veertig.
“Sound designer Ren Klyce en ik wilden dat hij aanvoelde alsof hij werd teruggevonden in de archieven van de University of California, Los Angeles of in de kelder van Martin Scorsese om gerestaureerd te worden,” zegt Fincher.
“De muziek werd opgenomen met oudere microfoons, waardoor je een soort gesis en gepiep hoort zoals in een oude bioscoop,” vervolgt hij.
Het hele proces was zo tijdrovend dat de geluidsmix pas drie weken later dan gepland klaar was. Volgens Fincher noemen mensen die de film al hebben gezien het geluid heel warm.
Een andere manier waarop Fincher de film ouder deed aanvoelen, was door de cirkeltjes in de rechterbovenhoek van het scherm te laten zien waarmee vroeger werd aangeduid dat er van filmspoel moest worden gewisseld.
“We hebben ook het bijbehorende geluid toegevoegd,” zegt Fincher. “Het is een van de meest troostende geluiden uit mijn leven, maar het is aanvankelijk heel moeilijk om te horen.”
Bron: IndieWire