04.03.2020
Edgar Wright geeft advies voor een meer magische bioscoopervaring
Edgar Wright gaf onlangs een lezing op een bijeenkomst van Britse bioscoopuitbaters en onderstreepte er het belang van films te bekijken op een groot scherm. Zelf gaat de regisseur naar eigen zeggen minstens één keer per week naar de cinema.
“Het verwondert mij altijd hoe weinig mensen die actief zijn in de filmsector naar de bioscoop gaan, zowel in Londen als in Hollywood,” zei hij. “Ik heb ook een state of the art home entertainment-systeem, maar ik vind het belangrijk om films te zien met een publiek en hetzelfde te voelen dan toen ik als driejarige Star Wars ging bekijken.”
Wright zegt wel dat er aan de bioscoopervaring moet gewerkt worden als de uitbaters het gevecht met streamingdiensten als Netflix niet willen verliezen: “Er moet een reden zijn om naar de cinema gaan in plaats van een film op een iPhone te bekijken op de trein.”
Volgens Wright is de overvloed aan reclame in de bioscoop een groot probleem. “De spotjes duren te lang, zeker voor langere films,” zegt hij. “Ik vind het niet erg om trailers te bekijken, integendeel. Zo krijg je een idee van welke films zullen scoren en welke niet.”
“Ik zou echter vijftig procent minder reclame willen,” vervolgt hij. “Het ergst van al: als je bijvoorbeeld No Time to Die gaat bekijken, zal je reclamespots voor bier en auto’s te zien krijgen waarin fragmenten uit de film worden getoond die erop volgt.”
Bron: /Film