03.03.2020
Portrait de la jeune fille en feu-cineaste prijst Wonder Woman voor vrouwelijk perspectief
Portrait de la jeune fille en feu-regisseuse Céline Sciamma is een grote fan van Patty Jenkins’ Wonder Woman en in het bijzonder van het feit dat de film vanuit vrouwelijk perspectief verteld wordt.
“Ik had het gevoel dat Wonder Woman rekening hield met mij als kijker, met mijn plezier, mijn zusters, de filmgeschiedenis en het in beeld brengen van vrouwen,” zegt Sciamma.
“De film lokt zowel blijdschap als woede uit,” vervolgt ze. “Hij roept vragen op zoals ‘Waarom krijg ik dit niet vaker te zien?’. Het gebeurt meer en meer, omdat er op een andere manier over vrouwen geschreven wordt. Toch werkt het verslavend.”
In de eerste helft van Wonder Woman duikt slechts één mannelijk personage op en in Portrait de la jeune fille en feu zijn er bijna geen te bespeuren. Volgens Sciamma is het belangrijk om mannen met hun eigen voorrecht te confronteren.
“Ze zijn er zich niet van bewust, omdat negentig procent van alles dat we te zien krijgen vanuit een mannelijk perspectief verteld wordt,” zegt ze. “Mannen zien zichzelf niet meer.”
Bovendien vindt Sciamma dat films als Portrait de la jeune fille en feu en Wonder Woman mannen verplichten om hun verhouding tegenover vrouwelijke personages te herbekijken.
Ter illustratie zegt ze dat een mannelijke geluidstechnicus tijdens de opnames van de audiocommentaar voor Portrait de la jeune fille en feu verrast was toen er pas na uren een mannenhand in beeld kwam en hij voor het eerst in de film zichzelf zag.
“Het feit dat er geen mannen in de film zitten, is geen straf,” zegt Sciamma. “Het is een manier om hen te dwingen door de ogen van een vrouw te kijken in plaats van gewoon naar vrouwen te kijken. Plots voelt het anders en vreemd aan. Dat is cinema.”
Bron: IndieWire