24.02.2020
Regiedebuut Veerle Baetens, Binti en Bloeistraat 11 in de prijzen tijdens Berlinale
Het smelt, het speelfilmdebuut van Veerle Baetens dat op dit ogenblik in ontwikkeling is, werd zonet bekroond met de ArteKino International Prize van de Berlinale Co-Production Market, een award voor een project dat nog in de steigers staat.
Het filmproject is er geselecteerd om, onder de internationale titel The Melting, te worden gepitcht aan potentiële financiers en coproducenten. Aan de ArteKino International Prize is een geldprijs van 6.000 euro verbonden.
Het smelt is de verfilming van de succesroman van Lize Spit uit 2015, uitgegeven door Das Mag. Met 130.000 exemplaren was Het smelt in 2016 het best verkochte boek in België. Het leverde auteur Lize Spit o.a. de Bronzen Uil en de Hebban Debuutprijs op.
Met Het smelt zit Veerle Baetens voor het eerst in de regiestoel, nadat ze de afgelopen jaren als scenariste al meewerkte aan succesreeks Tabula rasa (2017). Ze schreef het scenario van Het smelt samen met Maarten Loix.
Het boek en de film gaan over Eva, die dertien jaar na een snikhete, volledig uit de hand gelopen zomer, terugkeert naar haar geboortedorp met een blok ijs in de kofferbak. Gaandeweg wordt duidelijk dat zij dit keer de plannen bepaalt.
De opnames voor Het smelt zullen in de zomer van 2021 van start gaan. De productie is van Bart Van Langendonck en Sarah Marks voor Savage Film (De Patrick, Rundskop, D’Ardennen). Bij de crew is Frank van den Eeden bevestigd als DOP.
Het smelt is niet de enige Vlaamse productie in Berlijn. Afgelopen vrijdag ging in de Forum-sectie Victoria in première, een documentaire van het vrouwelijke regisseurstrio Sofie Benoot, Liesbeth De Ceulaer en Isabelle Tollenaere. Deze week volgt nog de wereldpremière van So We Live, een korte film van Rand Abou Fakher die geselecteerd werd in het Shorts-programma.
Naast Het smelt werd op de Berlinale Co-Production Market ook een Vlaamse tv-reeks in ontwikkeling voorgesteld: Capturing Big Mouth, een fictieproject van productiehuis De Mensen met Hans Van Nuffel als scenarist.
Op de awardsavond van de European Children’s Film Association (ECFA) in Berlijn gingen bovendien twee van de drie awards voor Beste Jeugdfilms naar Vlaamse producties. De prijs voor Beste Kortfilm ging naar Bloeistraat 11 van Nienke Deutz en de pris voor Beste Jeugdfilm van het jaar ging naar Binti van Frederike Migom.
ECFA, de Europese koepelorganisatie voor kinderfilmprofessionals, reikt elk jaar tijdens de Berlinale de awards uit voor de Beste Jeugdfilm, Beste Kortfilm en Beste Documentaire voor een Jong Publiek. De Vlaamse film Binti mocht de prijs voor Beste Jeugdfilm in ontvangst nemen. Het is een mooie afronding voor de film van een jaar vol bekroningen op internationale (jeugd)filmfestivals.
De teller voor Binti staat ondertussen op 15 awards, o.a. de Grand Prix de Montréal, Best International Children’s Film op Cinekid en Beste Jeugdfilm op de Ensors. De film vertelt over een meisje dat haar recht opeist om te dromen en een normaal leven te leiden hoewel ze illegaal in België verblijft.
Regisseur Frederike Migom en producente Katleen Goossens (Bulletproof Cupid) kwamen de prijs in Berlijn in ontvangst nemen tijdens de European Children’s Film Community Award Ceremony. Frederike Migom bedankte het publiek: “Wanneer ouders je komen vertellen dat hun kind tijdens het eten plots vroeg ‘waarom mensen papieren nodig hebben om te mogen leven’ , dan weet je dat je een belangrijk doel hebt bereikt met je film.”
Katleen Goossens deed een oproep aan filmprofessionals en beleidsmakers: “Het is ontzettend belangrijk dat we films blijven maken met een positieve boodschap, zelfs al gaat het over een gevoelig onderwerp en ik wil alle partners en financiers oproepen om zulke films te blijven ondersteunen, want ze zijn absoluut onmisbaar in de wereld waarin we vandaag leven.”
ECFA President Margret Albers: “De genomineerde films gaan over onderwerpen die dicht bij het jonge publiek van vandaag staan. De winnende films hebben het over ecologie, over sans papiers, over een gemediatiseerde wereld waarin moedige kinderen hun prioriteiten stellen. Verhalen over persoonlijke groei en ontwikkeling, gesitueerd in een complexe hedendaagse samenleving, bewijzen dat kinderfilms een universele relevantie hebben.”
ECFA is een organisatie voor professionals en bouwt aan een kwalitatief filmaanbod voor de jeugd. Al meer dan 30 jaar ijveren zij ervoor om de best mogelijke film- en mediacultuur aan te bieden aan het jonge publiek en pleiten ze voor een degelijk en verantwoord mediabeleid. Hun oproep heeft in België alvast vrucht afgeworpen. Het recente succes van de Vlaamse jeugdfilm is ongetwijfeld mee het gevolg van een positief ondersteuningsbeleid van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en van de gedrevenheid van jeugdfilmorganisaties zoals JEF.
Binti was vorig jaar te zien in de Belgische cinemazalen. De film is nu ook beschikbaar op dvd en op Apple TV, Google Play, Telenet en Amazon.