29.06.2019
Bioscoopuitbaters en distributeurs mengen zich in bioscoop vs. streaming-debat
In een artikel van The New York Times kregen grote Hollywood-figuren zoals Star Wars-regisseur J.J. Abrams en Blumhouse-hoofd Jason Blum de kans om hun mening te geven over het debat bioscoop vs. streaming. Dankzij IndieWire mochten ook de bioscoopuitbaters en distributeurs van zich laten horen.
Zo maakt Ted Mundorff, de CEO van de Amerikaanse keten Landmark Theaters, zich ondanks de dalende box-office-cijfers niet onmiddellijk zorgen. “Het bioscoopbezoek heeft al vaker in dalende lijn gezeten,” zei hij, “en we zijn er altijd bovenop gekomen. Ook sportwedstrijden trekken minder volk en geen enkele plek heeft er plots meer.”
Neal Block, het hoofd van distributie bij Magnolia Pictures, vind dat er te veel heisa wordt gemaakt over box-office-flops als Booksmart en Late Night. “We hebben allemaal al eens een kleine film zonder sterren een grootschalige release gegeven,” zei hij. “Dat wil niks zeggen behalve dat we soms dezelfde fouten maken als vroeger.”
Volgens Dennis Lim, die films programmeert voor het Lincoln Center in New York, ligt het probleem bij Hollywood. “In plaats van te debatteren over bioscoop vs. streaming zouden we er onszelf beter aan herinneren dat cinema veel meer inhoudt dan blockbusters en Oscarfilms. Ik zie elk jaar honderden nieuwe films van overal ter wereld en kan daarom niet pessimistisch zijn over cinema als kunstvorm. Misschien moeten we ons afvragen hoe een kunstvorm kan bloeien terwijl het zakelijk model errond faalt.”
Alison Kozberg van Art House Convergence, een organisatie die arthouses en festivals in de VS steun biedt, stelt voor om te onderzoeken waarom films als Lady Bird, Black Panther, Crazy Rich Asians, I Am Not Your Negro en Won’t You Be My Neighbor wel scoorden aan de box-office. “Het zou een waardevol inzicht in de sociale en culturele aspecten van een bioscoopbezoek opleveren.”
Tot slot oppert Cameron Bailey, de medevoorzitter van het Toronto International Film Festival, dat er meer naar de individuele beleving moet gekeken worden. “Het grote publiek bestaat niet meer,” zei hij. “We moeten onderzoeken wat mensen drijft en wat ze een goeie beloning vinden voor de tijd die ze bij ons hebben doorgebracht.”
Bron: IndieWire