28.05.2019
Teleurstellend box-office-resultaat Booksmart lokt discussies uit
Booksmart, het regiedebuut van actrice Olivia Wilde, bracht tijdens zijn Amerikaanse openingsweekend slechts negen miljoen dollar op en kwam binnen op de zesde plaats. Wilde zag de bui al hangen toen de teller na één dag nog maar op 2,5 miljoen dollar stond en deed een oproep aan haar Twitter-volgers om de film te gaan bekijken.
“We worden afgetroefd door de blockbusters,” schreef ze. “Geef studio’s geen excuus om films van en over vrouwen geen groen licht te geven.” Wildes tweet kreeg kritiek omdat ze zich tegen Aladdin, de nummer één aan de Amerikaanse box-office en een film met een inclusieve cast, zou keren.
Anyone out there saving @Booksmart for another day, consider making that day TODAY. We are getting creamed by the big dogs out there and need your support. Don’t give studios an excuse not to green-light movies made by and about women. 💪❤️💪
— olivia wilde (@oliviawilde) May 25, 2019
I completely understand being disappointed about Booksmart's opening. I am too, but you're going to have a hard time convincing me not to be happy about another big budget studio film starring people of color overperforming expectations, domestically and especially abroad.
— Franklin Leonard (@franklinleonard) May 27, 2019
Anderen wijtten de teleurstellende cijfers van Booksmart dan weer aan distributeur Annapurna die vorig jaar de ene flop na de andere uitbracht, waaronder Barry Jenkins’ If Beale Street Could Talk en Adam McKays Vice. Volgens sommigen maakte Annuparna niet genoeg reclame voor Booksmart.
The studio knew they had a crowdpleaser at SXSW. They dropped the ball in a major way and I’m never going to get over this. Olivia Wilde and everyone else involved deserves to work and work often.
— Jacob Hall (@JacobSHall) May 26, 2019
Ook daar kwam kritiek op omdat Booksmart volop werd gepromoot op sociale media en hoofdrolspeelsters Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein in verschillende tijdschriften en tv-programma’s opdoken. Regisseuses Nilla Mumin en Julia Hart tweetten dat ze blij zouden geweest zijn met zo’n campagne voor hun films Jinn en Fast Color.
i've been feeling the same thing!!! feels like it's everywhere compared to FAST COLOR & JINN id kill for their marketing! https://t.co/Cv0Fvv76Nq
— Julia Hart (@juliahartowitz) May 26, 2019
Tot slot werd geopperd dat Annapurna de film niet onmiddellijk een brede release had mogen geven, maar klein had moeten beginnen tot er genoeg mond-tot-mondreclame was gemaakt.
Wilde gaf toe dat Annapurna had gegokt, maar is blij dat haar regiedebuut überhaupt in de zalen loopt en trots dat het hele land er naar kan gaan kijken. “Booksmart is voor iedereen,” tweette ze.
I keep reading about the shocking underperformance of Booksmart, and…did people think it was going to gross more? It sounds good, I'll see it this week, but I don't get the surprise. It's an indie without box office names that needs word of mouth. Odd choice to open wide.
— Mark Harris (@MarkHarrisNYC) May 27, 2019
If there’s no big star and you can’t find a commercial trailer then you book theaters for a slow rollout to build word of mouth! This is distribution 101.
— Anne Thompson (@akstanwyck) May 28, 2019
A wide release for a small film is def a major gamble. I’m lucky my first movie is in any theater at all! Also proud a movie like this can be seen by the entire country at once. We made @Booksmart for everyone. 🐼
— olivia wilde (@oliviawilde) May 27, 2019
Bron: IndieWire