Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

28.05.2019

Teleurstellend box-office-resultaat Booksmart lokt discussies uit

door Vertigo

Booksmart, het regiedebuut van actrice Olivia Wilde, bracht tijdens zijn Amerikaanse openingsweekend slechts negen miljoen dollar op en kwam binnen op de zesde plaats. Wilde zag de bui al hangen toen de teller na één dag nog maar op 2,5 miljoen dollar stond en deed een oproep aan haar Twitter-volgers om de film te gaan bekijken.

“We worden afgetroefd door de blockbusters,” schreef ze. “Geef studio’s geen excuus om films van en over vrouwen geen groen licht te geven.” Wildes tweet kreeg kritiek omdat ze zich tegen Aladdin, de nummer één aan de Amerikaanse box-office en een film met een inclusieve cast, zou keren.

Anderen wijtten de teleurstellende cijfers van Booksmart dan weer aan distributeur Annapurna die vorig jaar de ene flop na de andere uitbracht, waaronder Barry Jenkins’ If Beale Street Could Talk en Adam McKays Vice. Volgens sommigen maakte Annuparna niet genoeg reclame voor Booksmart.

Ook daar kwam kritiek op omdat Booksmart volop werd gepromoot op sociale media en hoofdrolspeelsters Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein in verschillende tijdschriften en tv-programma’s opdoken. Regisseuses Nilla Mumin en Julia Hart tweetten dat ze blij zouden geweest zijn met zo’n campagne voor hun films Jinn en Fast Color.

Tot slot werd geopperd dat Annapurna de film niet onmiddellijk een brede release had mogen geven, maar klein had moeten beginnen tot er genoeg mond-tot-mondreclame was gemaakt.

Wilde gaf toe dat Annapurna had gegokt, maar is blij dat haar regiedebuut überhaupt in de zalen loopt en trots dat het hele land er naar kan gaan kijken. “Booksmart is voor iedereen,” tweette ze.

Bron: IndieWire