Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

04.01.2019

Zo kwam Netflix aan beelden Belgische treinramp

door Vertigo

In Netflix’ Death Note zijn op een gegeven moment beelden van de treinramp in Buizingen uit 2010 te zien en dat is bij de NMBS niet in goede aarde gevallen. De streamingreus kocht het materiaal echter netjes aan bij het Belgische bedrijf Robberechts en Co.

Zij zijn gespecialiseerd in luchtbeelden en werkten onder meer mee aan de Vlaamse fictiereeks Over Water. Ook stellen ze hun materiaal beschikbaar in een database voor online verkoop.

“Dat zijn meer dan 2.000 clips met luchtbeelden uit België, Frankrijk, Nederland en Zwitserland,” zei de zaakvoerder Wim Robberechts. “Vaak gaat het om generieke stads- of landschapsbeelden, tegenwoordig zijn vooral filmbeelden van smeltende gletsjers en windmolenparken op zee erg in trek. Tv-zenders kopen die dus aan bij gespecialiseerde bedrijven als dat van mij, dat is voor hen goedkoper dan ze zelf te schieten.”

Eigenlijk was Robberechts niet van plan om het tafereel vast te leggen: “Op 17 februari 2010, twee dagen na de ramp, was ik in de buurt voor heli-opnames, en ik ben een kijkje gaan nemen met het idee dat ik misschien beelden kon maken die de nieuwszenders konden gebruiken. Ik heb die beelden overal aangeboden, maar alleen RTL heeft ze gekocht en de dag zelf nog uitgezonden.”

“Ik heb de beelden daarna via een internationale agent op een beeldbanksite te koop aangeboden, zoals ik dat met al mijn luchtopnames doe. Als een documentairemaker beelden van een smeltende gletsjer nodig heeft, dan tikt hij op die beeldbank gewoon ‘melting glacier’ in, en hij koopt enkele seconden van mijn beeldmateriaal.”

“Als een filmproducent beelden nodig heeft van een treinongeluk, dan tikt hij ‘train accident‘ in op diezelfde site, en hij komt meteen terecht bij de beelden die ik in Buizingen heb gemaakt. Die producent heeft dus niets verkeerds gedaan: hij heeft keurig betaald. Die beeldbank is geen persagentschap, dus er is geen restrictie tegen gebruik in fictie.”

Toch voelt Robberechts zich niet goed bij de situatie. “Er zijn geen slachtoffers te zien, niemand is herkenbaar, je ziet alleen enkele brandweerlui,” zei hij, “maar toch. Die beelden zijn een uitzondering in mijn aanbod, ik heb er nooit bij stilgestaan dat ze ooit in zo’n context zouden opduiken.”

“Ik wil me dus zeker excuseren bij iedereen die erdoor gekwetst is. Ik wil ze niet van de beeldbank verwijderen, maar ik ga wel proberen mijn agent te overtuigen voor die beelden de restrictie in te voeren dat ze alleen in de context van berichtgeving of documentaires over de treinramp mogen gebruikt worden. Niet langer voor fictie, dus.”

“Het is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest,” besloot hij. “Niemand had enig kwaad in de zin. Ik heb na het lezen van de berichtgeving in De Standaard meteen ook de NMBS gecontacteerd – een klant van mij, trouwens – om uit te leggen hoe de vork in de steel zit.”

Bron: De Standaard

Lees meer over: