03.01.2019
Misleidende marketingcampagne Chinese Cannes-hit leidt tot succes én teleurstelling
Bi Gangs Cannes-hit Long Day’s Journey into Night werd in China gepromoot als een romcom, terwijl het eigenlijk over een arthouse-drama gaat. De marketingstrategie wierp aanvankelijk zijn vruchten af en de film haalde op dag één 38 miljoen dollar binnen.
Tal van bioscoopgangers zouden echter halverwege de zaal hebben verlaten of zijn ingedut. Sommigen voelden zich bedrogen en uitten hun ongenoegen op sociale media. Daardoor zakte de box-office op dag twee al naar 1,5 miljoen dollar.
“Het promoteam heeft niemand bestolen,” reageerde Gang. “Ze hebben hun eigen vaardigheden en kennis gebruikt om hun werk te doen en volgens mij hebben ze niks verkeerd gedaan. Ik kom zelf uit een vierde- of vijfderangsstad. Wat mij betreft moeten mensen in dergelijke steden niet enkel naar blockbusters kijken, hoewel ik niet per se denk dat ze mijn film goed zullen vinden.”
Bron: The Guardian