16.06.2018
Nog maar eens pech voor Terry Gilliams The Man Who Killed Don Quixote
De film is inmiddels in première gegaan in Cannes, maar de ellende is nog niet voorbij voor Terry Gilliams The Man Who Killed Don Quixote. Het hoger beroepshof van Parijs heeft namelijk beslist dat niet Gilliam maar producent Paolo Branco de rechtmatige eigenaar van de filmrechten is.
Branco, oprichter van productiehuis Alfama Films sleepte Gilliam een tijdje terug voor het gerecht, omdat de twee ooit een deal sloten waarbij de producent de film zou financieren in ruil voor de filmrechten. Omdat hij nooit met geld over de brug kwam beschouwde Gilliam hun overeenkomst als ongeldig. Vlak voor het festival van Cannes besliste de rechter nog dat de film er mocht vertoond worden, ondanks de bezwaren van Branco.
Uiteindelijk heeft hij gezegevierd, maar neemt daar geen genoegen mee. “De rechter heeft beslist dat Alfama de filmrechten bezit,” zei hij. “Elke vertoning van de film tot nu toe was volledig illegaal en zonder toestemming van Alfama. We gaan een schadevergoeding met interest eisen van alle mensen die betrokken waren bij deze illegale productie en bovendien zij die medeplichtig waren in zijn illegale screenings. We gaan iedereen verantwoordelijk stellen.”
Branco eist schadevergoedingen van zowel Gilliam, producent Kinology, Ocean Films als het Festival de Cannes. “De film is in zijn geheel eigendom van Alfama,” zei Branco. “Hij werd op illegale wijze gemaakt. Het is de eerste keer dat ik zoveel mensen een missie heb zien ondernemen om een film te produceren en te vertonen zonder over de rechten te bezitten. Het is een unieke zaak.”
Juan Branco, zoon van Paolo en zijn advocaat, richtte zich rechtstreeks tot Cannes-directeur Thierry Frémaux. “Voor mij is dit heel belangrijk omdat ik in het openbaar met vastberadenheid over deze zaak heb gesproken en ook omdat de gevestigde orde, Thierry Frémaux en Franse minister van Cultuur Francoise Nyssen, op een cynische manier hebben gereageerd. Voor Nyssen was het trouwens een schaamtelijk geval van belangenvermenging.”
Bron: The Playlist