Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

07.06.2017

Recensie The Wall

door Chris Craps

De Black List met Hollywoods meest populaire maar ongeproduceerde scripts blijft een vreemd iets. Sommige ‘geweldige’ scripts, zoals The Accountant (2011), Dirty Grandpa (2011), Grace of Monaco (2011), Self/Less (2011), The Sea of Trees (2013) en Pan (2013) bleken achteraf goed voor een Raspberry Award of werden gigantische flops. Andere groeiden uit tot artistieke toppers of verrassingshits zoals Arrival (2012), Whiplash (2012), Spotlight (2013) en Manchester by the Sea (2014).

De lijst van 2014 bevatte ook The Wall, een script van de in China werkzame leraar Engels Dwain Worrell. Van de film geregisseerd door The Bourne Identity-regisseur Doug Liman valt nadat hij flopte in de VS niet meteen een wereldhit te verwachten, maar je kan wel begrijpen waarom het ooit een potentieel sterk project was.

In principe kan je deze thriller voor een appel en een ei maken. Je hebt slechts een woestijn met een muurtje, enkele autowrakken en een afvalberg als decor nodig, en van de drie acteurs komt er maar één echt aan bod.

De film keert het extreme huis clos-concept van Phone Booth en Buried op zijn kop via een hide in plain sight-situatie: soldaat Shane Matthews (Aaron Taylor-Johnson) wordt immers in de middle of nowhere in Irak onder schot gehouden door een legendarische Irakese sluipschutter. Een weinig stabiel muurtje laat hem toe om tijdelijk aan de kogels van de sniper te ontkomen.

Veel verhaal bevat de film dus niet. De fun zit hem echter in het schaakspel tussen Matthews en de Irakees. Worrell was zo intelligent om zijn slechterik heel sluw te maken en Matthews in de positie van de underdog te duwen, met als gevolg dat de meeste pogingen van Matthews om zijn tegenstander te lokaliseren of om te ontsnappen op niets uitdraaien.

Liman houdt gedurende 90 minuten – de perfecte lengte voor zo’n film – de boog strak gespannen en vermijdt sentimentele momenten die de focus van het duel zouden wegnemen. Dat heeft ook één nadeel: buiten een allegorie over de aanwezigheid van de VS in Irak nadat Bush de overwinning had uitgeroepen, zitten er weinig lagen in The Wall.

Naar het einde toe voel je zelfs dat Liman en Worrell nooit geïnteresseerd waren om het genre te overstijgen. Hoe dan ook, dit filmpje van 3 miljoen dollar houd je langer aan je stoel genageld dan de 60 miljoen dollar dure propagandafilm American Sniper van Clint Eastwood.

>>Klap

The Bourne Identity-regisseur Doug Liman gaat in deze thriller voor een Phone Booth-achtige aanpak om het verhaal te vertellen van een Amerikaanse soldaat die in Irak probeert te ontkomen aan een legendarische sniper.

Regie Doug Liman
Cast Aaron Taylor-Johnson, John Cena, Laith Nakli
Speelduur 1u21
Vanaf 7 juni in de bioscoop