Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

18.01.2018

6 Wes Anderson-films door de ogen van cameraman Robert Yeoman

door Vertigo

Robert Yeoman stond bij elke live-action film van Wes Anderson achter de camera en heeft een groot aandeel in diens typische filmstijl. Recent blikte hij terug op zes films die ze samen maakten.

“Ik dacht vaak dat de shots die hij wilde onmogelijk waren. Toch zochten we altijd naar een manier om het voor elkaar te krijgen,” vertelde Yeoman. “Die zoektocht maakte een groot deel uit van onze samenwerking. Uiteindelijk lukte het ook altijd.”

Bottle Rocket

Yeoman was er bij vanaf Andersons regiedebuut: “Ook voor Luke en Owen Wilson was dat hun eerste film, dus het was een leerproces.  Het zijn echter slimme mensen en ze leerden snel bij. Ze hadden ook al een idee over hoe de film eruit moest zien. Daar probeerde ik hun zo goed mogelijk bij te helpen.”

 

Rushmore

“Toen Bill Murray erbij kwam, was dat een enorme meerwaarde. Anderson had toen ook al veel bijgeleerd en het werd in het algemeen een grotere film. Volgens mij heeft Anderson tijdens die opnames ook zijn eigen stijl ontwikkelt.”

 

The Royal Tenenbaums

“Die hebben we opgenomen in New York City, maar we kozen ervoor om geen iconische herkenningspunten van de stad te tonen. De film had zich dus eender waar kunnen afspelen. Toen mensen hem hadden gezien, kwamen ze mij ook vaak vragen waar we eigenlijk hadden opgenomen.”

 

The Life Aquatic with Steve Zissou

“Het was soms frustrerend om op zee te filmen omdat ik veel dingen niet in de hand had. Telkens wanneer ik klaar was voor een shot en de lichtinval goed was, dreef de boot weer weg.”

https://www.youtube.com/watch?v=XVt9g-uQOx0

 

The Darjeeling Limited

“Anderson duwt je altijd uit je comfortzone, daardoor kom je soms in moeilijke situaties terecht. Hij wilde niets namaken op de set, maar op een echte trein filmen. Hij stond er bovendien op dat die altijd zou rijden als we filmden, en dat zorgde voor heel wat logistieke problemen.”

 

The Grand Budapest Hotel

De filmlocatie van Andersons vorige film vond Yeoman aangenamer: “We huurden in Duitsland het leegstaand gebouw van een oud warenhuis. Er waren vijf verdiepingen en een prachtige skylight, dat was perfect. We gebruikten de twee bovensten als opslagplaats en kantoren, op de verdiepingen daaronder bouwden we het hotel.”

 

Bron: IndieWire

Lees meer over: